Lokala partimedlemmar och politiker kritiserar sina partikamrater i regionstyrelsen som inte kämpar för att investera och rusta de båda järnvägarna.
– Om de tycker att deras egen position är viktigare än saken, så tycker jag att de är förrädare, säger Ulf Flodin (MP) som under flera år suttit i dåvarande landstingsfullmäktige för Miljöpartiet.
Men vice ordföranden i trafik- och samhällsbyggnadsnämnden i region Östergötland, Bengt Nordström (MP), försvarar sig:
– Behoven är så mycket större än tillgängliga resurser, så det måste till en prioritering.
Splittring
Splittringen inom miljöpartiet har nog aldrig varit större. I södra Östergötland har man en helt annan syn på Tjust- och Stångådalsbanorna.
– Vi i Kinda, Åtvidaberg och på andra platser längre ner i Östergötland är ju beroende av de här järnvägarna, säger Claes Brandén (MP) ledamot av kommunstyrelsen i Kinda kommun.
Se hela inslaget: ”Man prioriterar vägar i väldigt hög utsträckning och bussar är något slags mantra.”
Gör som Kalmar
Miljöpartisten Claes Brandén har i decennier sett Tjust- och Stångådalsbanorna förfalla. Han är upprörd över att inte Östergötland gör som Kalmar län och kämpar för att få dem upprustade.
– Region Östergötland skulle ju kunna trycka på som man gör i Kalmar, där man varit aktiv i sin dialog med regeringen och banornas upprustning, säger Claes Brandén (MP) ledamot av kommunstyrelsen i Kinda kopmmun.
Mött avvisande hållning
I Kalmar län ser man Tjust- och Stångådalsbanorna som en livsnerv för framtiden och lyfter fram detta till regeringen i sitt remissvar för framtidens infrastruktur. Östergötland nämner inte banorna med ett enda ord.
– Det är faktiskt så att de här banorna är inte det viktigaste för Östergötland, säger Göran Gunnarsson (C) ordföranden i Trafik och samhällsbyggnadsnämnden i region Östergötland.
– Jag har ju mött en del av maktens män inne i Linköping och jag möter ju samma avvisande hållning och det tycker jag är tråkigt, väldigt tråkigt, säger Claes Brandén (MP) ledamot av kommunstyrelsen i Kinda kopmmun.
Partilinjen kroknar
Ulf Flodin (MP) strider nu för att rädda Tjust- och Stångådalsbanorna, men får klent stöd av sina gamla partikamrater.
– De borde vara starka anhängare av en upprustning, för det är partilinjen. Men när partilinjen prövas mot koalitionspartierna i regionstyrelsen kroknar partilinjen, vilket är beklagligt.
Politiskt självmord
I region Östergötland styr i dag Miljöpartiet med Socialdemokrater, Liberaler och Centerpartister.
– Miljöpartiet sitter i den koalition de gör och de törs inte tycka i miljöfrågor. Att riva upp Tjust- och Stångådalsbanorna vore politiskt självmord, säger Franco Sincic (V) ledamot av trafik och samhällsbyggnadsnämnden i region Östergötland.
Nationellt ansvar
Miljöpartiets ledamot i trafiknämnden är Bengt Nordström men han är inte villig att stötta sina partikamraters strävan att rusta Tjust- och Stångådalsbanorna.
– Jag vill inte sätta olika järnvägar i landet mot varandra, så den prioriteringen måste man göra på nationell nivå, säger han.