• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Nu inleds sista striden om Tjust- och Stångådalsbanorna

Uppdaterad
Publicerad

65 000 fler resenärer på bara ett år. Passagerarna på Tjust- och Stångådalsbanorna blir allt fler men några pengar till investering och upprustning för de båda nedgångna banorna verkar lysa med sin frånvaro. Vi har inga pengar säger regionpolitiker.

”Vi ska börja med lite tågtrafik och då är det Kustpilen mellan Linköping och Västervik det gäller och där är flera avgångar nu inställda på eftermiddagen”. Den här typen av meddelanden från trafikradion hör resenärer med Tjust- och Stångådalsbanan var och varannan dag. De kraftigt nedgångna banorna är återigen i centrum eftersom inga pengar verkar vara på väg för investering och upprustning trots ökat intresse för att åka med tågen.

– Man håller på att förstöra någonting som trots allt håller en hygglig standard, men nu går det fort och jag tror att risken är att det blir så stora belopp som kommer att behöva investeras att det blir ännu svårare i framtiden att få banorna upprustade. En investering i banorna måste ske det kommande året, säger oppositionsrådet i Västervik, moderaten  Harald Hjalmarsson.

Sista striden om regionalbanorna

– Vi önskar upprustning med helsvetsad räls som skulle innebära färre fel på fordonen och en mycket bättre arbetsmiljö för oss som jobbar på tågen, säger lokföraren Peter Molander.

65000 fler resande

Nya siffror visar att allt fler ändå åker med tågen trots den usla standarden på järnvägen. Motsägelsefullt kanske men likafullt glädjande för,miljöpartisten och kommunstyrelseledamoten i Kinda, Claes Brandén från Rimforsa som länge stridit för banornas överlevnad

– Jag tycker det är fantastiskt att 65 000 fler åkte med tågen förra året och jag hoppas att myndigheter och maktpersoner tar till sig av de här positiva siffrorna och ser en utveckling för banorna, säger miljöpartisten Claes Brandén från Rimforsa.

– Jo i och för sig är det ju så att det har stigit men sedan är jag inte övertygad om att den ökningen fortsätter i år, säger Göran Gunnarsson centerpartistisk ordförande i trafiknämnden i region Östergötland.

Se hela inslaget här:

Sista striden inleds

2017 kan innebära sista striden för Tjust och Stångådalsbanorna. Men det ser mörkt ut. Trafikverket ska i år lägga fram sitt förslag om hur alla miljarder som riksdagen har beslutat om ska användas för järnväg, väg och annan infrastruktur de närmaste 12 åren.  Regeringen bestämmer sig sen för planen i början av nästa år, men få tror att Trafikverket plötsligt kommer att förslå stora investeringar i Tjust och Stångådalsbanorna. 

– Det har alltid varit alla ministrars dröm att få inviga nya grejer, men det är sällan de tycker att det är roligt att renovera och hålla i skick, det ger inte samma rubriker. Jag får vara lite elak faktiskt, nya spadtag är bra, säger Göran Gunnarsson centerpartistisk ordförande i trafiknämnden i region Östergötland.

– Jag tycker det är tragiskt att de har den inställningen som de har. Vi känner oss bortglömda i Kindatrakten i södra Östergötland. Jag beklagar att det är så här men hoppas på en förändring i synsättet, säger miljöpartisten Claes Brandén från Rimforsa.

– Tjustbanan är vår livlina. Ska Västervik förbli en egen arbetsmarknadsregion och ska vi kunna tillhöra en större region så är järnvägen livsviktig. För oss har det varit naturligt att Linköping är vår största tillväxtregion, säger oppositionsrådet i Västervik, moderaten Harald Hjalmarsson.

Irriterade resande

Och de resande tycker att motviljan till en modernisering och upprustning av banorna är mycket olycklig.

– Det är dåligt planerat faktiskt. Satsa på tåget och tänk på alla som bor här och är beroende av järnvägen, kanske för pendling och att det ger arbetsro för oss som kan sitta och jobba på tåget, säger Anne-Christine Hornborg som veckopendlar mellan Västervik och Lund.

– Det är olycklig. Har vi infrastruktur så måste vi bekosta det bestånd vi har, säger resenären Erik Holm.

– Jag vill hellre åka tåg än buss, snabbare och bekvämare, säger Anders Seppinen som pendlar från Västervik.

Foto: SVT

Nationell angelägenhet att betala upprustning

Enligt politikerna i region Östergötland så finns det inga pengar regionalt för att stå för en helt nödvändig upprustning för att säkra banornas framtid, den kostnaden måste staten stå för menar de.

– Det här är en statlig angelägenhet och det måste vi i regionerna hålla benhårt på, för vi har inga pengar att rusta för. Det handlar om, miljarders miljarder för en upprustning och nyinvestering. Någon gång måste vi ha en regering som vågar säga ja eller nej. Vi har inte haft en sådan regering på hur länge som helst oavsett kulörer och färger, de har bara passat och sprungit förbi, säger Göran Gunnarsson centerpartistisk ordförande i trafiknämnden i region Östergötland.

– Vill man i från regionalt håll och från staten så kommer ju antalet resande att bli ännu fler om man genomför förbättringar och inte minst elektrifiering av banorna, säger miljöpartisten Claes Brandén från Rimforsa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sista striden om regionalbanorna

Mer i ämnet