• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Kraftig ökning av resandet på hotade tågbanor

Uppdaterad
Publicerad

Färska siffror som SVT tagit del av visar att allt fler reser med de omtvistade järnvägarna från Linköping till Västervik och Kalmar, de så kallade Stångådals- och Tjustbanorna. 65.000 fler resande på bara ett år, en ökning med 10 procent. Totalt åkte över 665.000 passagerare med tågen förra året. Nu ser järnvägsivrarna nya möjligheter för banornas framtid, medan politikerna är skeptiska.

Standarden på banorna är sedan åratal mycket undermålig på långa sträckor på både Tjust- och Stångådalsbanan. Trots det så stiger hela tiden resandet. Under förra året ökade antalet passagerare med 10 procent. På Tjustbanan med 15.000 resande och på Stångådal med 50.000.

– Det är ju fantastiskt. Då kan man ju ändå se en utveckling åt rätt håll och det är otroligt viktigt, säger Claes Brandén (MP) från Rimforsa som stridit för banorna i många år.

Sista striden om regionalbanorna

Tveksamhet blandas med optimism

Ser man längre tillbaka så är ökningen ännu större. Jämfört med för åtta år sedan så har resandet ökat med 142 000. Men ansvarigt regionråd är tveksam till om den här ökningen kommer att bestå.

– Jo, i och för sig är det ju så att det har stigit, men sedan är jag inte övertygad om att den ökningen fortsätter i år, säger Göran Gunnarsson (C), ordförande i trafiknämnden i Region Östergötland.

– Jag hoppas att myndigheter och maktpersoner tar till sig av de här positiva siffrorna och ser en utveckling för banorna, säger Claes Brandén (MP).

Se hela inslaget här:

Finns inga pengar

I decennier har frågan om upprustning av banorna diskuterats, men ännu har ingen större investering i järnvägarna gjorts. Det har bara handlat om att lappa och laga de värsta bristerna.

Olyckskorparna kraxar om en total nedläggning till förmån för buss, samtidigt som andra ser en lysande framtid för banorna om de rustas.

– Det här är en statlig angelägenhet och det måste vi i regionerna hålla benhårt på, för vi har inga pengar att rusta för. Det handlar om, miljarders miljarder för en upprustning och nyinvestering, säger Göran Gunnarsson (C).

Allt fler reser på Stångådals- och Tjustbanan. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sista striden om regionalbanorna

Mer i ämnet