Standarden på banorna är sedan åratal mycket undermålig på långa sträckor på både Tjust- och Stångådalsbanan. Trots det så stiger hela tiden resandet. Under förra året ökade antalet passagerare med 10 procent. På Tjustbanan med 15.000 resande och på Stångådal med 50.000.
– Det är ju fantastiskt. Då kan man ju ändå se en utveckling åt rätt håll och det är otroligt viktigt, säger Claes Brandén (MP) från Rimforsa som stridit för banorna i många år.
Tveksamhet blandas med optimism
Ser man längre tillbaka så är ökningen ännu större. Jämfört med för åtta år sedan så har resandet ökat med 142 000. Men ansvarigt regionråd är tveksam till om den här ökningen kommer att bestå.
– Jo, i och för sig är det ju så att det har stigit, men sedan är jag inte övertygad om att den ökningen fortsätter i år, säger Göran Gunnarsson (C), ordförande i trafiknämnden i Region Östergötland.
– Jag hoppas att myndigheter och maktpersoner tar till sig av de här positiva siffrorna och ser en utveckling för banorna, säger Claes Brandén (MP).
Se hela inslaget här:
Finns inga pengar
I decennier har frågan om upprustning av banorna diskuterats, men ännu har ingen större investering i järnvägarna gjorts. Det har bara handlat om att lappa och laga de värsta bristerna.
Olyckskorparna kraxar om en total nedläggning till förmån för buss, samtidigt som andra ser en lysande framtid för banorna om de rustas.
– Det här är en statlig angelägenhet och det måste vi i regionerna hålla benhårt på, för vi har inga pengar att rusta för. Det handlar om, miljarders miljarder för en upprustning och nyinvestering, säger Göran Gunnarsson (C).