• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Nina Alm Elgán, rektor på Ryssbyskolan. Foto: SVT

Rektorn: ”Ett oprövat koncept hade jag inte gett mig in i”

Uppdaterad
Publicerad

På Ryssbyskolan i Ljungby kommun är de först med att testa ett nytt koncept. Rektor Nina Alm Elgán tror att det ska leda till ökat elevinflytande och bättre jämlikhet och hon ser inga problem med att metoderna inte är prövad i skolans värld tidigare.

Ryssbyskolan är först i landet att testa de här metoderna för beteendedesign i skolan och det kommer vara ett projekt mellan 2019 till 2021. 

– Men jag vill inte bara att det ska bli ett projekt, utan jag vill sedan att det ska bli något naturligt i verksamheten. Vi började med puls som ett pulsprojekt, men nu är puls en naturlig del i vår verksamhet. Jag har samma tankar när det gäller beteendedesign.  

Ljungby

Tidiga med att testa pulspass 

På Ryssbyskolan är det inte första gången de har testat något nytt. För ett par år sedan var skolan först i Kronobergs län med att införa pulspass i skolan, något som SVT Nyheter Småland tidigare har berättat om.  

– Vi har trygga pedagoger på skolan som jobbat länge och jag tror att det gör att vi vågar tänka nytt. 

Obeprövat koncept i skolan 

Konceptet skolan nu testar är helt nytt och det finns ingen forskning på hur det fungerar i skolans värld, men det ser inte rektorn Nina Alm Elgán som något problem. 

– Hade det varit ett oprövat koncept så hade jag inte gett mig in i det. Det är ett beprövat koncept inom beteendeekonomi och i affärsvärlden är det stort. Pedagoger i skolan inför dagligen nya sätt att lära eleverna, så fungerar det i skolan, säger hon. 

Nina Alm Elgán ser också att konceptet går att koppla både till läroplanen och skollagen. 

– Jag såg att en punkt som kunde förbättras på skolan var elevinflytande och det här konceptet ger möjlighet till det. Det står i skollagen att elever ska ges inflytande över utbildningen. Jag ser också att vi genom projektet kan jobba med att hitta likvärdiga möjligheter mellan pojkar och flickor.

Finansieras genom stadsbidrag

Rektorn kan inte säga hur mycket projektet kostar, men det finansernas genom det fortbildningsanslag som alla skolor får och ett stadsbidrag. 

– Jag väljer att göra det som pedagogernas fortbildning, men på plats på skolan. Sedan får vi också pengar från ett stadsbidrag, för att skapa likvärdiga förutsättningar, säger Nina Alm Elgán. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ljungby

Mer i ämnet