Anders Björklund på Trafikverket vill se att man bygger säkra passager med varningssystem för att slippa olyckor med till exempel älgar som tagit sig förbi viltstängslet. Foto: SVT/TT

Säkra passager krävs för att kunna minska olyckorna

Uppdaterad
Publicerad

Det finns omkring 800 mil viltstängsel på svenska vägar i dag. Men de hjälper endast för att styra djuren, och inte för att minska antalet viltolyckor. Det som behövs, menar Anders Sjölund på Trafikverket, är passager där djuren kan ta sig över vägen på ett säkert sätt.

Under 2018 har totalt 3386 viltolyckor rapporterats i Kalmar län och samma siffra för Kronoberg visar 2848 olyckor. Det handlar främst om olyckor med rådjur, men även vildsvin och älg är relativt vanligt förekommande i statistiken.

Trafikverket arbetar för att minska antalet olyckor men Anders Sjölund, som är nationell samordnare för naturfrågor på myndigheten, menar att de lösningar som används i dag inte räcker till.

– Vi måste ändra taktik. Vi kan inte bara jobba med viltstängsel. Att sätta upp mer stängsel skulle inte lösa problemet, säger han.

I stället menar han att det som krävs för att göra vägarna säkrare för bilister är fler passager där djur kan ta sig över vägen

– Det kan handla om allt från en stor ekodukt (en bro med växter på, reds anm) till en anpassad befintlig bro eller port som finns för cyklister eller på platser med mindre trafik, berättar Anders Sjölund.

En ekodukt är en bro avsedd för att djur skall kunna ta sig över till andra sidan vägen på ett skyddat sätt. I Sverige finns än så länge bara några få ekodukter. Foto: TT

Vill satsa på varningssystem

Men det alternativ som skulle innebära högst säkerhet för både bilister och djur är öppningar i viltstängslet kombinerat med ett viltvarningssystem, på vägar där hastigheterna är förhållandevis låga.

– Det handlar alltså om ett system som identifierar att ett djur kommer och ska korsa vägen och sedan i god tid varnar bilisterna med någon typ av signal, säger Anders Sjölund.

Ett sådant system finns inte på någon plats överhuvudtaget i Sverige i dag, och införandet av en sådan lösning verkar ligga en bit fram i tiden. Trafikverket planerar just nu att anpassa de redan befintliga broarna och även bygga nya över- eller undervägar för djuren.

– Den typen av system kommer att bli ganska vanliga i framtiden, skulle jag tro. Alternativet skulle vara att tvinga djuren att stanna på en sida, men då måste man bygga helt andra stängsel, i princip ett murverk, vid sidan av vägarna och vill nog inte så många, säger Anders Sjölund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.