Efter en upphandling 2019 började SJ i december 2020 köra Öresundstågen i bland annat Kalmar och Kronobergs län. Avtalet skulle gälla i åtta år men nu väljer parterna att avsluta samarbetet tidigare. 10 december i år lämnar SJ över till den tillfälliga operatören Transdev.
Orsaken är att parterna inte kunnat enas om hur ansvaret för underhållet ska fördelas.
– Vi kunde konstatera redan från början att tågen var i sämre skick än väntat, vilket lett till högre verkstadstid och att kostnaderna blivit högre än beräknat. Vi ville nå en överenskommelse om hur vi skulle fördela det ansvaret men har inte fått till en sådan dialog och då är det bättre att vi bryter avtalet, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
Resenärer påverkas inte
– Det är grunden till att vi har en annan syn, fordonsflottan var 15 år gammal och inte i sämre skick än någon annan, i upphandlingen borde man ha tagit höjd för det. I samband med starten blev det ett tilläggsavtal där vi betalade mer under två år. SJ vill ha fortsatt högre ersättning medan vi måste återgå till det upphandlade avtalet. Det har vi försökt diskutera under en längre tid och nu insett att det bästa är att gå skilda vägar, svarar Jarl Samuelsson, verksamhetsutvecklare i Region Skåne och ägarnas representant i förhandlingarna.
Parterna är alltså överens om att avbryta samarbetet i förtid och har fullt förtroende för att resenärerna ska gå skadelösa när Transdev tillfälligt tar över driften.
– Planen är att de inte ska påverkas alls, vi tar fortsatt ansvar för drift och underhåll till och med 10 december, menar Tobbe Lundell.
– Det kommer inte bli någon kundpåverkan och personalen, som gör ett jättebra jobb, kan känna sig trygga, säger Jarl Samuelsson som snarast kommer att dra igång en upphandling för att hitta en mer långsiktig operatör.