Skolminister Lotta Edholm (L) säger sig inte ha möjlighet att ställa upp på en intervju men svarar SVT Småland skriftligt kring SKR:s uttalande om att underlätta för skolhuvudmän att ta till distansundervisning för elever som har svårt att komma till skolan.
Lotta Edholm (L) lyfter i sitt melj fram flera viktiga åtgärder som hon ser behövs i arbetet kring elever med hög frånvaro. Inte minst det faktum att det inte finns någon statistik kring hur stort problemet är.
Nationellt frånvaroregister
”Det här är en mycket viktig fråga, elever med problematisk frånvaro är en grupp där skolväsendet måste växla upp arbetet. Vi arbetar med flera reformer på området. Dels är det viktigt att få nationell statistik på plats så snart som möjligt, dvs ett nationellt frånvaroregister.” skriver ministern.
Hon skriver också att det behövs en bred reform av elevhälsan.
”Ytterligare en pusselbit handlar om att reformera skolans styrdokument. De matchar idag inte tillräckligt bra barns kognitiva utveckling och har för lite fokus på fakta- och ämneskunskaper. Det är ett svek mot alla de barn som inte har en chans att nå målen, hur hårt de än arbetar.” står det i mejlet.
”Fundera på nästa steg”
När det gäller frågan om distansundervisning som en form av särskilt stöd till elever med hög frånvaro, som SKR efterfrågar, blir svaret något mer ospecifikt.
”När det gäller distansundervisning behövs mer underlag och analys. Självklart är det ju så att om lagen inte går att använda måste vi fundera på nästa steg”, svarar Lotta Edholm (L).
KLIPP: SKR: Så kan distansundervisning förhindra hemmasittande