Nu kan Kustbevakningens undersökningar konstatera att fartyget bland annat har ett flertal hål och plåtskador. Det läcker även in havsvatten till ballasttankarna, två bränsletankar och en restoljetank. Kustbevakningen misstänkte tidigt att fartyget hade allvarliga skador eftersom det kom i så pass hög hastighet som 14 knop när det gick på grund.
Utredning pågår om bärgning
Fraktfartyget Makassar Highway väntar på att bärgas efter att ha stått på grund sedan i måndags i Tjust skärgård. Men innan fartyget kan bärgas har dess skadeläge diskuterats på ett möte under onsdagsförmiddagen där bland annat Kustbevakningen, försäkringsbolag och bärgningsföretag medverkade.
– Det handlar om att de ska presentera en plan som vi kan ta ställning till, berättade Pär-Åke Eriksson, stationschef på Kustbevakningen, inför mötet.
Någon olja läcker däremot inte ut just nu och Kustbevakningen undersöker hur fördelningen av havsvatten och olja i de skadade tankarna ser ut. Enligt Kustbevakningen kan det även finnas ytterligare skador som inte än är kända då en stor del av skrovet står på grund och därmed inte har gått att inspektera.
405 000 liter olja och diesel ombord
Enligt fartygets besättning finns det ungefär 405 000 liter olja och diesel ombord på fartyget. Kustbevakningen har nu ställt krav på att de nedre delarna måste tömmas på olja innan en bärgning kan utföras och fartyget kan dras loss.
Kustbevakningen för fortfarande dialog med Transportstyrelsen, rederiets försäkringsbolag och en av de utsedda bärgarna kring den kommande bärgningen.
– Vår roll är att förebygga, förhindra och begränsa utsläpp av olja för att värna havsmiljön. Det är rederiets ansvar att sköta bärgningen och den ska godkännas av Transportstyrelsens inspektör som finns på plats ombord på haveristen, säger räddningsledare Roger Gebauer, i ett pressmeddelande.