Fraktfartyget Makassar Highway har omfattande skador. Foto: Peter Atterfjäll

Fraktfartyget har omfattande skador

Uppdaterad
Publicerad

Kustbevakningens dykare har undersökt fartygets skrov med hjälp av en undervattensrobot. De kan nu konstatera att fartyget har omfattande skador och står hårt på grund.

Nu kan Kustbevakningens undersökningar konstatera att fartyget bland annat har ett flertal hål och plåtskador. Det läcker även in havsvatten till ballasttankarna, två bränsletankar och en restoljetank. Kustbevakningen misstänkte tidigt att fartyget hade allvarliga skador eftersom det kom i så pass hög hastighet som 14 knop när det gick på grund.

Utredning pågår om bärgning

Fraktfartyget Makassar Highway väntar på att bärgas efter att ha stått på grund sedan i måndags i Tjust skärgård. Men innan fartyget kan bärgas har dess skadeläge diskuterats på ett möte under onsdagsförmiddagen där bland annat Kustbevakningen, försäkringsbolag och bärgningsföretag medverkade.

Grundstötningen Västervik

– Det handlar om att de ska presentera en plan som vi kan ta ställning till, berättade Pär-Åke Eriksson, stationschef på Kustbevakningen, inför mötet.

Pär-Åke Eriksson är stationschef på Kustbevakningen i Västervik. Foto: SVT

Någon olja läcker däremot inte ut just nu och Kustbevakningen undersöker hur fördelningen av havsvatten och olja i de skadade tankarna ser ut. Enligt Kustbevakningen kan det även finnas ytterligare skador som inte än är kända då en stor del av skrovet står på grund och därmed inte har gått att inspektera.

405 000 liter olja och diesel ombord

Enligt fartygets besättning finns det ungefär 405 000 liter olja och diesel ombord på fartyget. Kustbevakningen har nu ställt krav på att de nedre delarna måste tömmas på olja innan en bärgning kan utföras och fartyget kan dras loss.

Kustbevakningen för fortfarande dialog med Transportstyrelsen, rederiets försäkringsbolag och en av de utsedda bärgarna kring den kommande bärgningen.

– Vår roll är att förebygga, förhindra och begränsa utsläpp av olja för att värna havsmiljön. Det är rederiets ansvar att sköta bärgningen och den ska godkännas av Transportstyrelsens inspektör som finns på plats ombord på haveristen, säger räddningsledare Roger Gebauer, i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Grundstötningen Västervik

Mer i ämnet