Enligt Transportföretagens nya rapport behövs det 8 100 nya bussförare kommande tre åren. Busschaufför är ett bristyrke, och enligt Habiba Sadjadi så finns det en anledning till det.
I rusningen hinner man knappt andas menar hon.
– Ibland har vi inte tid att dricka vatten eller gå på toa. Jag är en stresstålig person men det påverkar mig ändå i längden, berättar Habiba Sadjadi.
Nästa problem uppstår när rusningen är över. Då kan chaufförerna bli sittande i timmar på ofrivilliga raster – med kraftigt reducerad lön.
– Man jobbar åtta timmar och har tre timmar rast. I Byxelkrok till exempel är det rast i 1,5 timma, vad ska man göra där, säger hon.
Följer kollektivavtalet
Habiba Sadjadi kör för Bergkvarabuss, som förstår att de långa rasterna inte är optimala. Men enligt Johan Andersson som är förarcoach på Bergkvarabuss är de långa rasterna i enlighet med kollektivavtalet.
– Delade tjänster innebär att en förare har ett längre uppehåll där man inte är till arbetsgivarens förfogande.
På Kalmar länstrafik, som sätter tidtabellerna för bussarna säger man att man sätter trafiksäkerheten först, och att man är tacksamma för signalerna som Habiba Sadjadi skickar.
Hör KLT:s biträdande trafikdirektör Martin Åkerberg berätta vad de gör för att chaufförerna ska få bättre arbetsvillkor i videon nedan.