En kvinna kör buss

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här berättar busschauffören Habiba Sadjadi om sitt yrkes utmaningar som hon möter dagligen. Foto: Hamed Ubaidi

Stress och ofrivilliga långraster – vardag för busschaufförerna

Uppdaterad
Publicerad

Kalmarbon Habiba Sadjadi har arbetat som busschaufför i fem år. Hon älskar sitt jobb – men förutsättningarna kunde vara bättre. Bland annat blir man sittande med nästan inget betalt flera timmar om dagen

Enligt Transportföretagens nya rapport behövs det 8 100 nya bussförare kommande tre åren. Busschaufför är ett bristyrke, och enligt Habiba Sadjadi så finns det en anledning till det.

I rusningen hinner man knappt andas menar hon.

– Ibland har vi inte tid att dricka vatten eller gå på toa. Jag är en stresstålig person men det påverkar mig ändå i längden, berättar Habiba Sadjadi.

Nästa problem uppstår när rusningen är över. Då kan chaufförerna bli sittande i timmar på ofrivilliga raster – med kraftigt reducerad lön.

– Man jobbar åtta timmar och har tre timmar rast. I Byxelkrok till exempel är det rast i 1,5 timma, vad ska man göra där, säger hon.

Följer kollektivavtalet

Habiba Sadjadi kör för Bergkvarabuss, som förstår att de långa rasterna inte är optimala. Men enligt Johan Andersson som är förarcoach på Bergkvarabuss är de långa rasterna i enlighet med kollektivavtalet.

– Delade tjänster innebär att en förare har ett längre uppehåll där man inte är till arbetsgivarens förfogande.

Johan Andersson förarcoach

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Johan Andersson på Bergkvarabuss menar att företagen gör sitt bästa för att optimera chaufförernas arbetssituation. Foto: Hamed Ubaidi

På Kalmar länstrafik, som sätter tidtabellerna för bussarna säger man att man sätter trafiksäkerheten först, och att man är tacksamma för signalerna som Habiba Sadjadi skickar.

Hör KLT:s biträdande trafikdirektör Martin Åkerberg berätta vad de gör för att chaufförerna ska få bättre arbetsvillkor i videon nedan.

Martin Åkerber

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Martin Åkerberg på KLT säger att man tar signaler om dålig arbetsmiljö på allvar och att man kan sätta mer press på de upphandlade bussbolagen. Foto: Press

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.