Att Sverige ska satsa på höghastighetståg är alla överens om men vilken sträcka tågen ska rulla råder det strid om.
De nya snabbtågen kommer att gå från Stockholm via Norrköping, Linköping och Jönköping med en förgrening till Göteborg. Från Jönköping och söderut finns det olika alternativ på sträckning som delar både partier och regioner. Både Värnamo och Växjö vill ha höghastighetsbanan via sin kommun och ordkriget är i full gång.
– Det finns bara ett alternativ. Tågen måste ju gå i bebodda trakter. En sträckning nära Växjö är enda realistiska alternativet, säger Bo Frank (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, till Dagens Samhälle.
– Att dra banorna via Växjö skulle bli tio miljarder dyrare. Kostnaderna talar för oss, kontrar Gunnar Sibbmark, tidigare kommunalråd (M) i Värnamo och vd för Värnamo-Ljungbys lobbygrupp Europakorridoren.
Men sträckningen genom Småland är inte den enda stridsfrågan kring snabbtågen, kampen fortsätter in i Skåne och Danmark. För att stärka sina förhandlingspositioner lierar de olika sidorna sig med skånska kommuner och Region Skåne. Här ställs Malmö-Köpenhamn mot Helsingborg-Helsingör.
Om allt går vägen så kommer Sverige på 2030-talet att få snabbtåg som går mellan Stockholm och Malmö på två och en halv timme.