I sin anmälan till Inspektionen för vård och omsorg skriver kvinnan att hon efter att ha fått ont i bröstet och svårt att andas fått hjälp av personalen från sitt trygghetslarm att ringa till SOS-alarm. De fick höra att en ambulans skulle vara framme hos dem ”om en liten stund”. Efter cirka en timme syntes ambulansen fortfarande inte till och personalen ringde då till SOS-alarm ännu en gång och fick samma svar som tidigare.
Vid det tredje samtalet från personalen till SOS-alarm som ringdes flera timmar senare var personalen arg och krävde att ambulansen måste komma på en gång eftersom att kvinnan hade så ont. När ambulansen slutligen kom hade det gått ungefär åtta timmar.
Behövde akut vård
Väl på sjukhuset konstaterades att kvinnan hade hjärtflimmer och även lunginflammation. Enligt ambulanspersonalen var kvinnan i behov av akut sjukvård för sina smärtor. Situationen var så allvarlig att kvinnan kunde ha avlidit om väntetiden skulle förlängts ytterligare.
IVO-anmäler SOS-alarm
Ambulansen hade de befunnit sig i Älmhult nästan hela dagen men inte fått något larm. I sin anmälan till Inspektionen för vård och omsorg skriver kvinnan att väntetiden medförde ett lidande för henne, och att hon vill klaga på kommunikationen mellan SOS-alarm och ambulansen.