Torsdagskvällens tågurspårning i Hultsfred berodde på att tåget krockade med ett träd. Den krocken var långt ifrån den första i år. Enligt Christer Holmgren var det snarare nummer 30 i ordningen.
De tidigare trädkollisionerna har dock inte inneburit några urspårningar.
”Enorma kostnader för skattebetalarna”
Christer Holmgren säger till SVT att KLT upprepade gånger träffat Trafikverket och uppmanat dem att trädsäkra banorna i länet. Men utan att få gehör.
– Banan är inte trädsäkrad och det har inneburit enorma kostnader för skattebetalarna och framför allt frustrationer och bekymmer för våra resenärer, säger han.
– Trafikverket lovar att återkomma, men inget händer.
Kan ta ett år innan tåget kan användas
Enligt honom är träd ett stort bekymmer och en kollision mellan tåg och träd ställer till stor skada.
– Men jag är rädd att det kommer att ta upp till ett år innan tåget som krockade igår kommer att kunna användas igen, säger han.
Om det varit så många påkörda träd på den här sträckan, är den verkligen säker för persontrafik?
– Ja, jag vill säga att den är säker, men det var ju olyckligt att det blev en urspårning. Men det var också tur att det inte blev några personskador.
Olika siffror: ”Vi mäter olika”
Enligt en rapport från Trafikverket som publicerades i somras har det under en tioårsperiod varit 18 kollisioner mellan träd och tåg på Stångådalsbanan. Men det är alltså siffror som KLT inte alls känner igen.
– Jag kan bara konstatera att vi har olika statistik och att vi mäter det olika, säger Christer Holmgren.
Bengt Olsson är presschef på Trafikverket och han antar också att det handlar om olika sätt att räkna och redovisa, eftersom uppgifterna mellan KLT och Trafikverket skiiljer sig åt.
– Det är vad jag misstänker, säger han.
Hur det såg ut på platsen för urspårningen under fredagseftermiddagen kan du se i klippet nedan: