• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skolinspektionens kritik mot Thoren Business School i Växjö kom inte som någon chock för eleven Eddie Modén som instämmer i kritiken. Foto: Ellen Jöhnsson/SVT

Eleven Eddie håller med om Skolinspektionens kritik – hade valt annan skola i dag

Uppdaterad
Publicerad

Eddie Modén som går andra året på Thoren Business School i Växjö håller med om mycket av den skarpa kritiken som Skolinspektionen riktat mot skolan, särskilt vad gäller praktiken:

– Det var lite som när man hade praktik i nian – gå till nåt ställe du känner för.

SVT Nyheter har tidigare berättat om Skolinspektionens skarpa kritik mot många av Thorengruppens gymnasieskolor.

Eddie Modén som går på en av de kritiserade skolorna, Thoren Business School i Växjö, är tacksam över Skolinspektionens tillsyn.

– Skolan har behövt få lite kritik och veta vad de behöver rätta till. Nu tror jag att de kommer att fixa scheman, salar och anställa fler som kan hjälpa elever som behöver det.

Praktikplatser kontrolleras inte

Skolinspektionens kritik handlar främst om att eleverna har fått för lite undervisningstid, bland annat på grund av att elever på de teoretiska programmen skickats ut på praktik utan att skolan har haft kontroll på vad de ska lära sig.

– Jag kan förstå var den kommer ifrån. Det var lite som när man hade praktik i nian – gå till nåt ställe du känner för. Några gick till mäklare, advokat men några till en vanlig mataffär, så det har varit väldigt blandat, säger Eddie, som själv läser samhällsprogrammet.

Hade valt annan skola i dag

Eddie säger att han inte skulle ha valt Thoren Business School i dag och att den inte motsvarar de förväntningar han hade.

– Man hade ju varit på öppet hus och då var det uppmålat som väldigt fint och att man kunde bli vad som helst efter skolan. Sen har man märkt i klassen att alla kanske inte presterar på den högsta nivån.

Eddie håller alltså delvis med skolans rektor Nils Pihlsgård, som i en intervju med SVT sagt att en del av elevernas låga resultat på att det varit lätt att komma in och att många elever därför är lågt motiverade.

Elever i behov av stöd missas

Men både Eddie och Skolinspektionen ser samtidigt brister i skolans rutiner för att hjälpa de elever som är i behov av stöd.

– Många behöver mer hjälp. När skolan inte kan bidra med det, då blir de lågt motiverade och vill inte komma till skolan för de känner att jag gör ingen nytta där, säger Eddie Modén.

Så gjorde SVT granskningen

  • Vi har gått igenom alla tillsynsrapporter som Skolinspektionen har genomfört på Thorengruppens alla skolor, men även tillsynen av de tre olika bolag inom Thorengruppen som äger skolorna. 
  • För att säkerställa att vi fått med alla rapporter har vi kontrollerat de dokument som ligger i diariet med de årsfiler som skolinspektionen sammanställer, och i det fall där något beslut saknats har vi begärt ut dokumenten hos skolinspektionen.
  • Från rapporterna har vi sammanställt i vilka fall skolinspektionen utdömt föreläggande mot vite, föreläggande, anmärkning, avstående från ingripande eller där man konstaterar att inga brister finns. 
  • Vi har vid genomgången särskilt inriktat oss på förelägganden (med eller utan vite) som rör brister kring själva undervisningen. Oftast handlar det om att eleverna får för få lärarledda undervisningstimmar, men även att skolan inte tar ansvar för ”arbetsplatsförlagt lärande” dvs praktik, eller att eleverna inte får ta del av centralt innehåll i ämnes- och kursplaner. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.