Det är sträckan Kalmar – Linköping som berörs av olyckan och bussar ersätter.
Den 23 december sa Bengt Olsson, presstalesperson på Trafikverket att man hoppades kunna återuppta tågtrafiken igen på annandag jul. Men den 26 december kom besked om att ny prognos är först på seneftermiddagen den 30 december.
Flera hundra meter slipers skadad
Enligt Trafikverket är skadorna omfattande. Dessutom ställer kylan till det i arbetet, då den optimala temperaturen för att genomföra reparationen är runt 15 grader.
– Det är flera hundra slipers som måste bytas ut. Jag beräknar att det handlar om drygt 400 meter. Det är en lång sträcka. Det kommer ta en stund att sätta in nya. Jag tror också att vi måste kapa av vissa rälsdelar och sätta på nya, säger Bengt Olsson, presstalesperson på Trafikverket.
Slipers är de betongbalkar som håller ihop rälsen. Enligt den prognos trafikverket fått av reparatörerna beräknas trafiken vara igång igen den 26 december klockan sju.
Varannan sliper
Vi lunchtid på fredagen fördes diskussioner mellan tågföretaget och Trafikverket om hur den förestående bärgningen ska gå till. En möjlig lösning är enligt Trafikverket att byta ut varannan sliper. På så sätt kan tåg passera på spåret i begränsad hastighet, vilket skulle påskynda processen.