• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Stångådalsbanan är helt enkelt inte högprioriterad just nu, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. Foto: SVT/Trafikverket

Trafikverket om Tjust- och Stångådalsbanan: ”Inte högprioriterat”

Uppdaterad
Publicerad

En trädsäkring av Tjust- och Stångådalsbanan har länge varit på Klt:s önskelista, men något trädsäkring av banorna är inte aktuellt nu.

– Stångådalsbanan är helt enkelt inte högprioriterad just nu, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

I december var 90 avgångar med Krösatågen på Stångådalsbanan inställda till följd av trädpåkörningar.

Mindre järnvägar – inte prioriterade

Trädsäkring är en åtgärd som skulle minska risken för trädpåkörningar. Kortfattat innebär det att man tar bort träd som står 20 meter från järnvägens bägge sidor. I stora delar av det svenska stamnätet har myndigheten utfört sådana åtgärder, medan många mindre järnvägar inte prioriterats.

Kalmar

– I dag återstår omkring 450 mil som vi måste trädsäkra i Sverige, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Trädsäkrar en delsträcka

I den planering som Trafikverket för närvarande har, prioriteras järnvägarna utefter behov. Tjust- och Stångådalsbanan i Kalmar län har aldrig trädsäkrats, även om Stångådalsbanan under 2024 ska trädsäkras på en kortare sträcka.

-  Vi har rätt mycket järnväg att trädsäkra. Allt får gå enligt en prioriteringsordning. Men just nu har vi börjat ett arbete med avsnittet Rockneby – Blomstermåla.

Under år 2024 ska sträckan Blomstermåla – Rockneby trädsäkras enligt Trafikverkets plan. Foto: Trafikverket

100 miljoner kronor att ta ner träden

Enligt myndighetens uppskattning beräknas arbetet kosta ca 4 miljoner kronor per mil. Räknar man in båda järnvägarna hamnar summan på strax över 140 miljoner kronor.

– Skulle man ta hela Stångådalsbanan närmar vi oss hundra miljoner kronor, säger Bengt Olsson.

Vet inte vem som bär ansvaret

Det är Trafikverket som äger och tillhandahåller spåren. Men vem som bär ansvaret för olyckor som händer till följd av trädpåkörningar är lite oklart.

– Det beror på om man klassar det som en olycka eller inte. Alltså, har vi känt till det sedan tidigare eller inte. Klassas det som olycka är det ingen som kommer beläggas med ansvar. Vi har startat en utredning som ska titta närmare på detta.

Ni vet ju om att järnvägen ofta drabbas av trädpåkörningar – klassas urspårningen i Hultsfred som en olycka då?

– Ja.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kalmar

Mer i ämnet