• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Anders Martinsson, tävlingsansvarig för Sydsvenska rallyt, är bekymrad över Trafikverkets bedömningar. Foto: SVT

Trafikverket säger nej till Sydsvenska rallyt

Uppdaterad
Publicerad

Sydsvenska rallyts tävlingsansvarige Anders Martinsson är bestört: ”Det har gått bra tidigare år – varför inte i år?”

Sydsvenska rallyt ska köras på småländska vägar i slutet av maj. Precis som tidigare har arrangörerna ansökt om tillstånd hos Länsstyrelsen Kronoberg i god tid, men den här gången med ett annat resultat än det förväntade.

– Vi har fått avslag på fyra vägar av fem vägar, säger Anders Martinsson. Tre av avslagen motiverades med att vägarna är ”kulturvägar” och en för att den är ”hårdbelagd”, dvs asfalterad.

Älmhult

Förbättrade rutiner

Sydsvenska rallyt har kört samma vägsträckor tidigare år och Anders Martinsson är förvånad över avslagen med tanke på att sträckorna blivit godkända tidigare år.

Lovisa Jeppsson, trafikingenjör på Trafikverket, förklarar varför man gör en annan bedömning i år:

– Vi förbättrar våra rutiner för att skydda kulturminnen och i år upptäckte vi att vägarna ingår i kulturklassningen.

Att en väg kulturklassas beror på det kan finnas milstolpar, väghållningsmärken, stenmurar och andra väganknutna kulturminnen utmed vägen. Och att en asfaltsväg inte får trafikeras med rally beror på att rally orsakar ett alltför hårt slitage på vägbeläggningen.

Trafikverket säger nej till Sydsvenska rallyt på flera avgörande sträckor. Bilden är från förra årets Sydsvenska rally. Foto: Annemo Friberg/Rally-SM

Plan B

Sydsvenska rallyt har i dagsläget 3,2 mil godkänd väg av totalt tolv mil. De godkända vägarna är kommunala och privata vägar som inte omfattas av Trafikverkets bedömning.

– Vi ska överklaga om länsstyrelsen slutligen går på Trafikverkets linje, säger Anders Martinsson. Men vi jobbar också på en plan B och ser över alternativa sträckor. Problemet är att det blir väldigt dyrt för oss att lägga om tävlingsbanan eftersom det innebär fler funktionärer, fler ambulanser och sjuksköterskor. Säkerhetsarrangemangen blir större och de är en stor kostnad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Älmhult

Mer i ämnet