– Vi hade aldrig tagit något beslut tidigare. Vi fick inte de pengar vi hade hoppats på när budgetpropotisionen kom i september och då gick vi ut till alla regionala kollektivtrafikhuvudmän och informerade att vi inte hade pengar så att det skulle räcka till alla avtal och ville diskutera hur vi kunde dra ner, säger Lennart Kalander avdelningschef för nationell planering på Trafikverket till SVT.
– Vi har sett över vilka möjligheter vi har att anstränga budgeten och har nu fattat beslut att ge pengar för 2025, vi har inga riskreserver och ligger nu hårt med budgetarna.
Vad tänker du om att beskedet om pengarna har kommit så här sent på året?
– Det här är ett problem vi har lyft med regeringen, att vi får en ettårig budget med inrikting för kommande år och det kommer i budgetpropositionen i september och det är kort om tid. Men nästa år ska vi diskutera med kollektivtrafikhuvudmännen tidigare, säger Lennart Kalander avdelningschef för nationell planering på Trafikverket till SVT.
Vad kan du säga om stödet till Stångådalsbanan 2026 nu?
– Vi kommer göra allt vi kan för att upprätthålla samma nivå för 2026, det är vår utgångspunkt.