– Vi blev helt förfärade när vi fick höra detta. Vi har jobbat för att driftsäkra banan för att korta restiden och så kommer en sådan här sak, säger Karin Helmersson (C), regionråd i region Kalmar län.
Bakgrunden är att det i regeringens budgetförslag finns ett minskat anslag för flera regionala tågsträckor i landet. Något som Barometern var först med att berätta.
”Förödande för Kalmar län”
Stångådalsbanan har under många år dragits med problem i form av inställda turer och bristande driftsäkerhet samtidigt som länstrafiken i Kalmar gör underskott. Vissa röster välkomnar till och med att tågbanan skrotas.
Men inte Karin Helmersson (C).
– Vi är igång med påverkansarbete för att försöka få politikerna att ändra sig så att det blir pengar till Stångådalsbanan. Att behöva lägga ner tågsträckan vore förödande för hela Kalmar län, säger hon.
Hör hur resenärerna på Krösatåget mot Linköping reagerar på nyheten – i klippet.
I dagsläget kan hon inte svara på hur ett uteblivet statsbidrag kan komma att påverka tågtrafiken.
– Det är för tidigt att säga om det kommer handla om färre turer eller rent av att vi kommer behöva ta beslutet att vi inte har råd att köra den här tågtrafiken.
Trafikverket: Inga beslut fattade
Trafikverket understryker dock att det inte är något beslut fattat ännu.
– Just nu pågår ett arbete för att se hur de minskade anslagen kommer slå mot olika tågsträckor. Vi vet att det brådskar att få till ett beslut och att framförhållningen är kort, säger Anna Lihr, kommunikationsdirektör.
Region Kalmar län fattar ett beslut rörande budgeten för 2025 i slutet på november. När kan ni ge ett slutgiltigt besked?
– Så snart som möjligt är det beskedet jag har just nu, men absolut innan 30 november.