• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Bommar nedfällda vid korsningen i centrala Växjö, ett tåg från förbi platsen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bommarna vid plankorsningen på Södra Ringvägen i Växjö rundas av för lätt av gående och cyklister, enligt Trafikverkets utredning. Foto: Anne Torvinen

Trafikverkets utredning klar: Säkerhetsbrister vid bommarna där två män blev påkörda av tåg i Växjö

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets utredning är klar efter dödsolyckan i Växjö i februari då två män omkom efter att ha blivit påkörda av ett tåg. Utredningen visar på flera säkerhetsbrister kring de nedfällda bommarna.

Natten till den 25 februari 2024 omkom två män efter att ha blivit påkörda av ett tåg vid en plankorsning på Södra Ringvägen i centrala Växjö.

Trafikverkets utredning har nu fastställt att olyckan klassificeras som en plankorsningsolycka och pekar på säkerhetsbrister som bidrog till den tragiska utgången.

Identifierande säkerhetsbrister

Bommarna vid plankorsningen har brister och kan enligt utredningen för lätt rundas av gående och cyklister trots att bommarna är nedfällda. Det saknas även intrångsskydd på tre av fyra sidor.

I rapporten står det bland annat:

”Fysiskt intrångsskydd i form av staket tätt intill bommarna hade sannolikt hindrat personerna att ta sig över spåret när bommarna är nedfällda”

– Nu försöker vi se om vi kan göra det svårare att ta sig ut på spåret och förbi bommarna. Det är ju genom att hänga staket under bommarna och inhägna hela platsen, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Åtgärder behövs införas

Enligt Trafikverkets utredning behövs åtgärder vidtas och intrångsskydd i form av staket ska monteras i anslutning till bommarna på de tre sidor av korsningen som saknar skydd. Åtgärden planeras att genomföras 2025.

Föraren fick syn på två personer på spåret och då hade tåget redan hunnit komma upp i en hastighet på 120 km/h enligt utredningen. Trots att föraren nödbromsade fanns det ingen möjlighet att undvika olyckan.

PLANKORSNINGSOLYCKOR SENASTE SJU ÅR SEN

Under perioden januari 2017 till februari 2024 omkom 18 fotgängare eller cyklister i plankorsningsolyckor i Sverige. Dessa olyckor inträffade när personerna passerade över plankorsningen utan att ha uppmärksammat eller hunnit undan det ankommande tåget.

– 12 olyckor inträffade på plankorsningar med aktiv vägskyddsanläggning i form av bommar eller ljud och ljus.

– Sex olyckor inträffade vid plankorsningar utan aktivt vägskyddsanläggning. Fyra av dessa passiva vägskyddsanläggningar var gångfällor, en hade kryssmärke.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.