Natten till den 25 februari 2024 omkom två män efter att ha blivit påkörda av ett tåg vid en plankorsning på Södra Ringvägen i centrala Växjö.
Trafikverkets utredning har nu fastställt att olyckan klassificeras som en plankorsningsolycka och pekar på säkerhetsbrister som bidrog till den tragiska utgången.
Identifierande säkerhetsbrister
Bommarna vid plankorsningen har brister och kan enligt utredningen för lätt rundas av gående och cyklister trots att bommarna är nedfällda. Det saknas även intrångsskydd på tre av fyra sidor.
I rapporten står det bland annat:
”Fysiskt intrångsskydd i form av staket tätt intill bommarna hade sannolikt hindrat personerna att ta sig över spåret när bommarna är nedfällda”
– Nu försöker vi se om vi kan göra det svårare att ta sig ut på spåret och förbi bommarna. Det är ju genom att hänga staket under bommarna och inhägna hela platsen, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Åtgärder behövs införas
Enligt Trafikverkets utredning behövs åtgärder vidtas och intrångsskydd i form av staket ska monteras i anslutning till bommarna på de tre sidor av korsningen som saknar skydd. Åtgärden planeras att genomföras 2025.
Föraren fick syn på två personer på spåret och då hade tåget redan hunnit komma upp i en hastighet på 120 km/h enligt utredningen. Trots att föraren nödbromsade fanns det ingen möjlighet att undvika olyckan.
PLANKORSNINGSOLYCKOR SENASTE SJU ÅR SEN
Under perioden januari 2017 till februari 2024 omkom 18 fotgängare eller cyklister i plankorsningsolyckor i Sverige. Dessa olyckor inträffade när personerna passerade över plankorsningen utan att ha uppmärksammat eller hunnit undan det ankommande tåget.
– 12 olyckor inträffade på plankorsningar med aktiv vägskyddsanläggning i form av bommar eller ljud och ljus.
– Sex olyckor inträffade vid plankorsningar utan aktivt vägskyddsanläggning. Fyra av dessa passiva vägskyddsanläggningar var gångfällor, en hade kryssmärke.
Källa: Trafikverket