En A-traktor får inte köras över 30 kilometer i timmen. Men de flesta kör betydligt snabbare menar polisen.
– Jag bedömer att 90 procent av alla A-traktorer är ombyggda. Bara under de senaste veckorna har vi upptäckt två stycken som kunde göra över 200 kilometer i timmen, berättar Jeremy Siebolds, som är bilinspektör vid polisen.
Lurar Bilprovningen
Enligt polisen så byggs många A-traktorer om precis innan besiktningen för att bli godkända. Efter besöket på bilprovningen så byggs fordonen om igen för att återigen kunna köra fortare. En procedur som inte upptäcks vid besiktningstillfället.
– Då hade det krävts att lägga två timmar på varje fordon för att undersöka om växellådan är förändrad. De resurserna läggs inte idag, säger Jeremy Siebolds.
Kravet på att alla A-traktorer skall besiktigas började gälla i maj i år. Även om detta inte verkar minska antalet trimmade fordon på vägarna har besiktningarna gjort nytta, menar Siebolds.
– Främst har besiktningskravet fått bort de A-traktorer som varit i ett dåligt skick. Nu vet vi att bromsar fungerar till exempel. Ett problem vi hade tidigare.
Ett allvarligare problem
SVT Nyheter har tidigare rapporterat om att ett stort antal mopeder säljs trimmade på nätet. Något som inte är olagligt om köparen inte senare kör fordonen ute i trafiken. Samma sak gäller för A-traktorer. Och när en A-traktor framförs i högre hastighet än tillåtet blir det ett större problem än vid trimmade mopeder menar Jeremy Siebolds.
– En trimmad A-traktor blir som en bil som kan köra ihjäl folk. Konsekvenserna blir oftast allvarligare än vid mopedincidenter, säger Jeremy Siebolds.