Inom loppet av två dagar har två uppmärksammade olyckor skett i Växjö. Olyckorna skedde inte långt från varandra i norra delarna av staden och båda skedde på övergångsställen.
Förra året uppmärksammade SVT Nyheter Småland vilka regler som gäller för cyklister vid övergångsställen och vem som gör rätt och vem som gör fel – ett ämne som engagerar och som nu aktualiserats igen.
Svårt att bevisa
Lars Bertil Mårtensson har jobbat som trafikpolis i 32 år och har utrett trafikbrott och trafikolyckor på polisen sedan 2004.
Han säger att ansvarsfrågan vid olyckor på övergångsställen ofta är mycket svåra att utreda. Främst för att det är svårt att bevisa att någon annan än bilisten gjort sig skyldig till någon förseelse eller brott vid påkörningar.
– Det är jättesvårt. Oftast har fotgängaren och cyklisten också stor tilltro till sina egna rättigheter, säger Lars Bertil Mårtensson.
Cyklister straffas sällan
Enligt hans erfarenhet straffas också i högre grad bilisten som kört på. En cyklist som struntat i väjningsplikten och orsakat en olycka klarar sig nästan alltid undan.
– Många gånger står fotgängarna och cyklisterna oemotsagda. När det gäller straffsektionerna är det bara bilisterna man hänger för de här förseelserna. Jag kan inte påminna mig ett enda tillfälle där man har straffsatt fotgängaren eller cyklisten.
Hur kan det vara så?
– Oskyddade trafikanter är alltid i ett bättre förhandlingsläge än de som sitter i sina plåtlådor och rullar på. Då ska cyklisten ha sån jäkla otur att en polis står och ser felet man gör för att det ska gå att bevisa, säger han.
Kameror vid övergångsställen
Bäst vore att ta bort övergångsställen helt och hållet, anser Lars Bertil Mårtensson. Då skulle fotgängare och cyklister vara mer noggranna med att se sig omkring innan de korsar en väg, menar han.
Men en mer realistisk lösning på det som många upplever som ett problem vore enligt Lars Bertil Mårtensson att sätta upp kameror vid övergångsställen som kan hjälpa polisen att kartlägga hur olyckan gick till:
– Man skulle kunna skära ner på antalet obevakade cykelöverfarter och sätta upp kameror så man ser vad som händer, säger han.
Stort ansvar
På SVT Nyheter Smålands facebooksida är det flera läsare som vittnar om att okunskapen om vem som har väjningsplikt vid ett övergångsställe är stor. Också vem som blir ansvarig om en olycka sker är oklart.
– Allt i trafiken, oavsett vägkorsning eller övergångsställe, bygger på ett samspel. Vad man glömt att tala om för fotgängare och cyklister är att de har ett jättestort ansvar innan de ger sig ut på övergångsstället. De har en skyldighet att bedöma avstånd och hastighet på det fordonet som närmar sig innan de ger sig ut överhuvudtaget, säger Lars Bertil Mårtensson.