Under tisdagen kom Trafikverkets utredning av olyckan den 23 januari i år nära gränsen mellan Östergötlands och Kalmar län.
Det var vid 11-tiden på dagen som en bil sakta rullade ut på den obevakade järnvägskorsningen, innan den skulle svänga ut på korsande Uknavägen.
Samtidigt kom ett Kustpilentåg från Västervik i knappt 100 kilometer i timmen mot samma övergång.
I kraschen som följde trycktes bilen framför tåget – innan den slungades ner i diket mellan tågspåret och vägen. Bilföraren, en 31-årig man, dog av sina skador.
Olycksdrabbad korsning
Händelseanalysen visar att tågföraren gav signal med tågets tyfon sex hundra meter innan korsningen. Därefter passerade tåget en vänsterkurva och först då kunde föraren se att en bil rullar in i korsningen.
Han hinner inte bromsa tåget.
– Jag tittar bort i sista sekunden innan kollisionen men uppfattar som att bilen börjar rulla lite framåt, men tyvärr försent, säger lokföraren i rapporten.
Trafikverkets utredning visar att korsningen de senaste 6 åren har drabbats av tre allvarliga tillbud och en olycka. Trots det finns inga uppgifter om att några åtgärder gjorts.
Dålig sikt
Samtidigt visar rapporten att det bara var 220 meters sikt från stopmärket, till att ett annalkande tåg syns – det betyder att en bilförare har knappt 8 sekunder från att tåget syns till att det når fram.
Det borde varit minst 290 meter. En bakomliggande orsak var alltså att sikten inte uppfyllde Trafikverkets egna krav.
Kort plats för bilen
Det var också för litet utrymme mellan tågspåret och den korsande Uknavägen. Bilen fick helt enkelt inte plats där. Det är enligt rapporten sannolikt att föraren hade sin uppmärksamhet riktad mot den korsande biltrafiken och inte uppfattade att tåget närmade sig.