Myndighetens egen utredning visar att en bakomliggande orsak till olyckan vid länsgränsen mellan Östergötland och Kalmar kan ha varit dålig sikt.Från stopmärket till att ett annalkande tåg syns är det bara 220 meters sikt. Avståndet borde ha varit minst 290 meter.
Något beslut om när korsningen kan åtgärdas finns inte. I Sverige finns sammanlagt cirka 3 500 oskyddade plankorsningar.
– Vi kan inte börja överallt tyvärr, även om vi gärna skulle vilja, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Tidigarelägger åtgärder
Trafikverket genomför flera åtgärder för att öka säkerheten i korsningarna, och en del av dessa kommer att tidigareläggas efter att myndigheten fått i uppdrag av regeringen att se över säkerhetsarbetet. Men vilka korsningar som kommer att prioriteras utreds fortfarande, och kommer att redovisas i oktober.
– Det finns många saker att ta hänsyn till när det gäller just den här korsningen. Inte minst med tanke på att det är ett ställe som är välkänt av de som bor där. Det är ett fåtal fastigheter som är berörda av den här korsningen, medan det finns andra korsningar som har betydligt livligare trafik.
Trafikverkets utredning visar att korsningen har drabbats av tre allvarliga tillbud och en olycka de senaste sex åren. Ändå finns inga uppgifter om att några åtgärder gjorts.
– Vi har successivt försökt arbeta bort de här, men att man just här har valt att inte göra någonting har jag lite svårt att kommentera. Det finns många andra ställen som det också har hänt saker på, säger Bengt Olsson.
Orsaken oklar
Han tillägger att utredningen bara har tittat på hur själva korsningen är konstruerad, och att den inte visar vad som faktiskt orsakade dödsolyckan.
– Det kan vara betydligt fler saker som spelar roll. Inte minst hur ljudnivåer och sådant där har varit inne i fordonet, med tanke på att vederbörande enligt lokföraren inte har reagerat på de ljudsignaler som tågsetet gav ifrån sig. Det finns flera ingredienser i det här som är väldigt olyckliga, säger han.