Södertälje centrum

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lokala näringsidkare med flera i Södertälje berättar vad de önskar se för utveckling av stadskärnan, i klippet ovan. Foto: Johanna Talamo

Analys visar: Utförsbacke för klädhandeln – men kultur kan locka folk till centrum

Publicerad

Klädhandeln minskar – men kultur och återbruk ger mervärden som kan locka fler till centrum. Det visar en analys av landets stadskärnor som presenterades i Södertälje stadshus under tisdagen. Näringsidkare SVT pratar med efterlyser för Södertäljes del även fler bostäder centralt.

– Vi behöver det för att staden ska leva hela dygnet, säger Ica-handlaren Mikael Karlström.

Det är Fastighetsägarna och HUI som står bakom Cityindex-rapporten som presenterades i Södertälje under tisdagen. Den är från 2024 och visar bland annat på ett tapp inom ”beklädnadshandeln” – från 17 procent av stadskärnornas omsättning 2018, till 13 procent 2023.

Men den pekar också ut flera delar som kan skapa mer aktivitet i centrum, till exempel kultur och återbruk.

Man skriver bland annat: ”Fler kulturella och kreativa näringar i stadskärnan har positiv påverkan på stadskärnan. En förklaring till detta är att branschen skapar ett flöde av människor under tider då många andra verksamheter håller stängt.”

– Södertälje stadskärna befinner sig i en väldigt intensiv omvandlingsfas där vi bygger väldigt mycket. Kortsiktigt så är det en utmaning men långsiktigt så är vi övertygade om att det kommer bli bra, säger Robil Haidari, strateg på näringslivskontoret på Södertälje kommun samt centerpartist.

Cityindex: Södertälje 2024

Cityindex är en årlig sammanställning av utvecklingen i Sveriges stadskärnor. Rapporten som handlar om Södertälje visar att omsättningen i Södertäljes centrum ökade från 1,44 miljarder kronor 2022 till 1,53 miljarder kronor 2023. Ökningen är högre än snittet för liknande städer, som ligger på 3 procent.

Källa: Södertälje City

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.