En stor del av världens alla halvledare tillverkas i Sydkorea och Taiwan. Nu höjs röster i USA och inom EU för att växla upp och få produktionen på hemmaplan, dels för att minska de långa leveranskedjorna – hör mer i videospelaren ovan.
– Det som har varit utmanande med halvledarna för oss är att de sitter i många olika delar, allt ifrån glödlampor till strålkastare till det som styr vårt bromssystem, säger Scanias presschef Karin Hallstan.
”Förenkling av ett komplext problem”
Hos Scania i Södertälje ledde bristen på halvledarkomponenter till att de i slutet av augusti stoppade produktionen. Efter en vecka återupptogs produktionen, men i ett lägre tempo. Men Scania tror inte att det kommer lösa problemen att flytta tillverkningen närmre.
– Det är en förenkling av ett komplext problem. Vi kommer att se över våra leveranskedjor, men inte utifrån i vilken region tillverkningen sker, utan utifrån vilka som gör de bästa komponenterna, säger Hallstan.
”Lägg inte alla ägg i samma korg”
Enligt Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, är det viktigt att branschen inte lägger ”alla ägg i en korg” när det kommer till så pass viktiga delar som i fallet med halvledare.
– Det gör vi inte, utan vi köper våra delar från många olika leverantörer. Men framåt tror vi snarare att vi i högre grad måste prata med vår leverantörs leverantör och ordna längre avtal för att få garantier på en viss volym, säger Hallstan.