I samband med avtalet har koncernen beslutat var produktionen av företagets nya olika lastbilsmotorer, växellådor med mera ska tillverkas, där i huvudsak all Scanias tillverkning fortsatt ska ske i Sverige.
– Det här innebär att inga blir av med jobben, varken inom forskning och utveckling eller inom produktionen, säger IF Metalls klubbordförande vid Scania Johan Järvklo.
Jobbgarantin gäller dock enbart vid företagets jakt på synergieffekter, samordningsfördelar mellan företagen och länderna som ingår i koncernen, inte allmänna neddragningar för att till exempel möta en fallande efterfrågan.
Vetorätt
Facken har en vetorätt vid förhandlingar om framtida synergieffekter. Det vill säga om företagsledningen vill flytta jobb från Södertälje till någon tysk anläggning kan facket säga nej och hänvisa till det nytecknade avtalet.
Avtalet gäller åtminstone till 2026, enligt Järvklo.
Unikt i Sverige
Enligt IF Metall är avtalet unikt i Sverige, men desto vanligare i Tyskland.
– Jag tror aldrig det har skrivits ett sådant här avtal i Sverige. På det här viset säkrar vi framtida lastbilsutveckling i Södertälje, säger en nöjd Järvklo.
Scania har omkring 46.000 anställda globalt och enligt Scania finns omkring 18.000–19.000 anställda i Sverige.