Lastbilskrocken på motorvägsbron midsommarafton 2016, som ledde till att bron stängdes av i nästan två månader, skyndade på beslutet att bredda bron.
Ytterligare en fil i vardera riktning ska nu byggas, med planerad byggstart år 2013.
Men åtgärden är inte tillräcklig för att minimera sårbarheten på E4:an i höjd med Södertälje. Trafikverket har därför fått i uppdrag att ta fram kompletterande lösningar.
– Vi kommer att starta en utredning i början av 2019. Då kommer vi självklart att bjuda in Södertälje kommun att delta i arbetet, säger Helena Sundberg på Trafikverket Stockholm.
Krav på ytterligare en bro
För att förhindra att det blir trafikinfarkt när motorvägsbron byggs om, kräver den politiska ledningen i Södertälje att det byggs ytterligare en bro över kanalen och en tunnel under vattnet innan breddningen börjar. Men det är inte realistiskt, menar Trafikverket.
– Självklart kommer vi att lyssna på vad Södertälje har att säga, men med den tidsplan vi har idag, går det inte att genomföra så stora åtgärder som att bygga nya broar och tunnlar innan år 2023. Men det går säkert att hitta andra åtgärder som är genomförbara innan breddningen, säger Helena Sundberg.