Försäkringsexperten: ”Vanligt att konsumenter hamnar i kläm”

Uppdaterad
Publicerad

Det blir allt vanligare att konsumenter hamnar i kläm mellan sitt försäkringsbolag och bostadsrättsföreningen i frågor om vattenskador. Det menar juristen Peter Stark från Konsumenternas försäkringsbyrå. Spela klippet för att höra tipsen om vad som är viktigt att tänka på som ägare till en bostadsrätt.

Vem ansvarar för vad?

Huvudregeln är att det är bostadsrättsinnehavaren själv som ansvarar för skadorna som uppstår i bostaden. Det gäller oavsett om skadorna uppstår inne i lägenheten eller om det läckt in vatten utifrån. Om skadorna uppstår på golv, väggar eller tak eller på köks- eller badrumsinredning är det i regel bostadsrättsägaren som står för dessa.

Däremot har föreningen ett ansvar om det uppstår läckage på grund av vattenledningsskador. Då ska föreningen stå för skadorna.

Eftersom ett stort ansvar ligger på ägaren av bostadsrätten kan det vara bra att vara rätt försäkrad. En hemförsäkring täcker endast skador som uppstår på lösegendom, därför är det bra att även lägga till en bostadsrättsförsäkring.

Källa: Konsumenternas försäkringsbolag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.