Vid full kapacitet kommer den nya verksamheten kunna smälta tre gånger så mycket järn som det gamla gjuteriet. Framförallt är det viktiga motordelar som gjuts och delar till förbränningsmotorer, som motorblock och cylinderhuvuden.
Men behövs verkligen ett nytt gjuteri med tanke på hur mycket det pratas om elektrifiering?
– Absolut. Vi är ju en del i den strategiska satsningen på Scania och vi har ju även motorer som inte kräver just diesel utan alternativa bränslen, säger verksamhetschef Malin Skarp.
Kostnad: 150 miljoner euro
Investeringen i det nya gjuteriet ligger på 150 miljoner euro och enligt projektledaren Mikael Lindén betyder satsningen mycket för både Scania och Södertälje.
– Vi behåller vår personal och kompetens här i Södertälje där vi också har närheten till vår forskning och utveckling och andra verksamheter. Det blir ett väldigt bra logistiskt flöde och det betyder mycket för Södertälje, säger han.
Känn värmen och gnistor av glödande järn. Följ med när smältchefen John Moré bjuder på en rundvandring i nya smältverket i videon ovan.