I Skolinspektionens rapport om de granskade skolorna framgår att rektor och lärare på skolan själva får försöka åstadkomma en förändring. Men skolorna brottas ofta med hög personalomsättning bland lärare och rektorer.
– Det är mycket hög rektorsomsättning på några av skolorna och hög omsättning på flera andra. Och vi vet att skolutvecklingsarbetet tappar fart när rektorer slutar, säger Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo.
Sparkrav och rekryteringar
Att rektorer lämnar skolorna kan sannolikt förklaras med hög arbetsbelastning. Inte minst arbetet med att rekrytera lärare tar kraft och tid.
Dessutom kan rektorer få sparkrav att hantera. I granskningen ges exempel på att rektorer varit tvungna att göra personalnedskärningar på grund av tidigare budgetunderskott.
Förbättrat arbetet
Skolinspektionen ser dock att flera av de granskade huvudmännen förbättrat arbetet under de senaste tre-fyra åren. Det kan bland annat handla om att rektorer har handplockats utifrån skolans behov.
I granskningen har 28 skolor ingått, tio av dem finns i Stockholms län. Skolorna har valts ut på basis av att de har en lägre andel elever med godkända betyg i årskurs 9, jämfört med andra skolor, under åren 2010–2019.
Video: Två Södertäljeskolor granskas efter låga resultat (1 december 2020)
Fakta: Granskade skolor i länet
Stockholms kommun: Bäckahagens skola, Farsta grundskola, Hagsätraskolan, Hökarängsskolan, Lillholmsskolan
Botkyrka kommun: Fittjaskolan Botkyrka Norra, Karsby International School
Södertälje kommun: Hovsjöskolan, Ronnaskolan
Västerholms Friskola AB: Västerholms friskola
Källa: Skolinspektionen