Se när flaken besiktas av polisen – innan studenterna hoppar på

Uppdaterad
Publicerad

Skyddsräcken som är minst 110 cm höga, säkerhets dörrar och fastspända högtalare -  det är mycket som måste besiktigas innan ett flak får åka iväg. SVT var på plats innan studenterna från Rönninge gymnasiet skulle hoppa på.

Det är ungefär 15 flak under de två närmsta dagarna som är anmälda i Södertälje. Varje lastbil har ett eget nummer på taket och detta för att polisen ska kunna ha koll på flaken från luften.

– Vi har drönare i luften för att se vilket flak som rullar vart, säger Jonas på Södertäljepolisen.

Lastbilschauffören är ytterst ansvarig för säkerheten tillsammans med en flakvärd som ska ha kontakt med personen som kör.

– Man måste ha koll på dom hela tiden, säger Karam Adel, en av chaufförena.

Regler för studentflak

I vanliga fall är det inte tillåtet att färdas på flak eller släp men det finns ett undantag för till exempel studentfirande, så länge färden kan ske utan fara.

  • Det måste finnas skyddsräcken som är minst 110 cm höga. Säten eller bänkar ska sitta fast.
  • Passagerarna ska kunna kontakta föraren direkt om någonting händer. Om mobiltelefon används måste samtalet vara uppkopplat under hela färden.
  • Fordonet får inte köra fortare än 20 km i timmen. Det får också bara köra på vägar där hastighetsbegränsningen är högst 70 km i timmen.
  • Föraren ska ha fyllt 21 år och ha körkort med rätt behörighet sedan två år.
  • Vid färd på släp måste sammankopplingen till dragfordonet vara säker. Man får bara ha ett släp och det måste vara så stabilt att det inte riskerar välta.
  • Passagerare under 20 år får inte dricka eller ha med sig starkare dryck än folköl. På vissa platser gäller alkoholförbud för alla enligt lokal föreskrift.
  • Polisen rekommenderar att det finns en flakvärd fram och en bak för att ha möjlighet att kunna överblicka hela flaket.

Källa: Transportstyrelsen och Polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.