Polisen om studentflaken: ”Klart man ska ha kul – men man ska också överleva”

Uppdaterad
Publicerad

Det sker fortsatt många olyckor på studentflak. Nu uppmanar polisen allmänheten att ta reda på vilka regler som faktiskt gäller.

– Att ta studenten är inte sista dagen man lever utan snarare den första, så man måste koppla på sitt omdöme, säger polisen Christer ”Jösse” Baad.

Studentfirandet har börjat och polisen har under veckan följt studenternas flak för att kunna ingripa när olyckan är framme. Christer ”Jösse” Baad, kriminalinspektör vid Södermalmspolisen i Stockholm, säger i SVT:s Morgonstudion att det framförallt är bristfälliga fordon eller hårt belastade flak som är orsaken till olyckorna.

– Det är alldeles för vanligt med den här typen av olyckor då det brister i fordonssäkerheten, säger han.

Under tisdagen skadades fyra personer från Viktor Rydbergs gymnasium i Djursholm, Stockholm, efter att ha ramlat av ett studentflak. Tre av de skadade fördes direkt till sjukhus med ambulans. Polisen har upprättat en utredning angående händelsen. 

– Det svårt att uppskatta exakt hur många olyckor det rör sig om varje år, då det finns ett stort mörkertal. Jag tror man håller tyst om man har skadat sig.

Enligt Christer ”Jösse” Baad förekommer det ibland även våldsamheter som tvingar polisen att gripa in och ”flaka av”.

– Ibland är det regelrätta slagsmål med meningsskiljaktigheter mellan de som står uppe på flaken. Vi kan också se att lastbilarna brister i säkerhet och då slår vi stopp på en gång, säger han.

Man måste använda sitt omdöme

När studenterna färdas på flaken är det lastbilschauffören som är ytterst ansvarig för säkerheten tillsammans med en flakvärd som ska ha tät kontakt med chauffören.

– Det är den enskilde individen som skapar tryggheten, man får inte sväva ut för mycket för man har ansvar för sina kamrater. Klart man ska ha kul – men man ska också överleva.

Regler för studentflak

I vanliga fall är det inte tillåtet att färdas på flak eller släp men det finns ett undantag för till exempel studentfirande, så länge färden kan ske utan fara.

  • Det måste finnas skyddsräcken som är minst 110 cm höga. Säten eller bänkar ska sitta fast.
  • Passagerarna ska kunna kontakta föraren direkt om någonting händer. Om mobiltelefon används måste samtalet vara uppkopplat under hela färden.
  • Fordonet får inte köra fortare än 20 km i timmen. Det får också bara köra på vägar där hastighetsbegränsningen är högst 70 km i timmen.
  • Föraren ska ha fyllt 21 år och ha körkort med rätt behörighet sedan två år.
  • Vid färd på släp måste sammankopplingen till dragfordonet vara säker. Man får bara ha ett släp och det måste vara så stabilt att det inte riskerar välta.
  • Passagerare under 20 år får inte dricka eller ha med sig starkare dryck än folköl. På vissa platser gäller alkoholförbud för alla enligt lokal föreskrift.
  • Polisen rekommenderar att det finns en flakvärd fram och en bak för att ha möjlighet att kunna överblicka hela flaket.

Källa: Transportstyrelsen och Polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.