Hovsjöskolan i Södertälje har flera gånger lyfts som ett lyckat exempel. Vid förra läsåret hade de som slutade årskurs nio högst meritvärde bland de kommunala skolorna i Södertälje. Ett långsiktigt ledarskap, med samma rektor i flera år, kan vara en av framgångsfaktorerna.
– Det är många utmaningar, men man får så mycket tillbaka. Saker och ting förändras men om det finns stabilitet i organisationen så bär den, säger Håkan Malmrot.
Den höga rektorsomsättningen är ett utbrett problem i Sverige och det finns samband mellan många rektorsbyten och lägre kvalitet i utbildningen, menar Skolverket. En förklaring till att rektorer lämnar sina arbetsplatser ofta är stress och hög arbetsbelastning.
Trots att rektorsomsättningen är något längre i utsatta områden så finns det andra stora utmaningar som ofta påverkar undervisningen. Tidigare rapporter från Skolverket har bland annat visat att områden med socioekonomiska utmaningar har färre behöriga och erfarna lärare. Det kan göra skolorna mer sårbara för rektorsbyten.
Drivkraft att få se resultaten
På Hovsjöskolan kan Håkan Malmrot ringa in en del av det som fått honom att stanna: att känna sig motiverad i arbetet, tilliten till sina kollegor och huvudman samt samarbete i ledningsgruppen. Dessutom har skolan riktat stöd som gör det möjligt att ha två lärare samtidigt i klassrummen.
– Det gäller att använda det på absolut bästa sätt och visa resultat, att det gör skillnad, säger han.
En avgörande del som håller Håkan Malmrot kvar är nyfikenheten i att se att de insatser som görs i skolan också ger resultat.
– Jag blir motiverad av att se resultaten. Nu handlar det om att lära sig läsa så tidigt som möjligt och vi gör stora satsningar på lågstadiet. Jag är så nyfiken på hur det går, vad vi lär oss av det och vilken skillnad det kommer göra.