Tre av tio grundskolor har haft tre eller fler rektorsbyten de senaste fem åren, visar Skolverkets rapport.
– Hög rektorsomsättning riskerar att påverka skolans utveckling på olika sett. I längden riskerar det att påverka elevernas utveckling och lärande, säger Sanna Vent undervisningsråd på Skolverket.
Hur ofta rektorerna byter arbetsplats skiljer sig en del mellan skolor. Till exempel kan man se att det är vanligare med hög rektorsomsättning i kommunala grundskolor jämfört med fristående skolor och på landsbygden byter man oftare än i storstäder.
– Vi visste inte tidigare att det var ett så utbrett problem och att det var på så många skolor, säger Sanna Vent.
Rapporten visar också att rektorsomsättningen i områden med socioekonomiska utmaningar är lägre jämfört med andra områden. Ett exempel på det är Hovsjöskolan i Södertälje, som haft samma rektor sedan 2015.
Samband mellan rektorstiden och kvaliteten
Inför skolvalen nu, ska man se det som ett varningstecken med en skola som byter rektor ofta?
– Vi kan se att det finns ett samband mellan hur länge en rektor varit kvar på en skola och utbildningens kvalitet, men det är svårt att uttala sig om varje enskild skola för det handlar mycket om skolans förutsättningar i övrigt. Till exempel hur stor andel utbildade lärare som finns på skolan.
Nu vill Skolverket bland annat se att skolornas huvudmän, ofta kommunerna, men hög rektorsomsättning ska analysera vad det beror på och sätta in åtgärder.
Varför stannar inte rektorerna längre på skolorna? Se tre frågor till Skolverket i videon ovan.