På Pärlans förskola är läsning mycket mer än att bläddra i böcker. Sedan årsskiftet är Pelle Norlin en av mycket få lektorer som jobbar med förskola och förskoleklasser.
– Vi är bra på att läsa böcker inom förskolan, men vi är inte alltid bra på att tänka efter varför – och hur – vi vill jobba med böckerna, säger han.
Han har forskat på bilderboksstunden i skolan och ett av hans läsprojekt i Östertälje har fått 5i12-priset, som uppmärksammar personer som arbetat mot främlingsfientlighet.
Blev ett undantag
För Södertäljes förskolebarn märks Pelle Norlins lektorskap när de får läsa böcker uppsatta på staket och prata om böckernas innehåll. Han kallar sig själv LEK-tor.
– Man behöver inte sätta likhetstecken mellan lektor och undervisning. Ju mindre barn med är desto viktigare är det att man verkligen utgår från leken som kunskapskälla.
För några år sedan beslutade regeringen att införa karriärtjänster inom läraryrket. En delvis utskälld reform som egentligen inte skulle omfatta förskolan. Men Södertälje kommun anställde Pelle Norlin, med en fot i förskolan och en i universitetsvärlden.
”Folk lyssnar mer”
– Under trettio års tid har jag arbetat med förskoleutveckling, då som vanlig förskolelärare. Men nu märker jag att folk lyssnar på ett större allvar på mig.
Och kanske blir de fler i framtiden, förskolelektorerna, hoppas Pelle Norlin.
– Som förskolelärare och barnskötare är det svårt att hinna läsa och hinna ta del av den forskning som finns. Så det är väldigt viktigt att någon avdelas för att arbeta med en sådan fråga, säger Pelle Norlin.