– I och med att kommunerna får mer kraftfulla verktyg så minskar också incitamentet att ens äga en målvaktsbil, säger Lars Neimert, chef för Södertälje kommuns parkeringsenhet.
En bilmålvakt är en person som får betalt av den faktiske bilägaren för att ha en bil registrerad på sig. För bilägaren är det sedan fritt fram att felparkera och böter hamnar hos målvakten som i regel är skuldsatt och saknar utmätningsbara tillgångar.
– Man äger en sån här bil för att komma undan skatter och avgifter – för att kunna bete sig på ett lagvidrigt sätt i det offentliga rummet, säger Lars Neimert, chef för Södertälje kommuns parkeringsenhet.
Ny lag kom inte åt problemet
För att komma åt målvaktsbilarna infördes en ny lag för två år sen, som gav kommuner rätt att beslagta bilar med skulder på över 5.000 kronor.
Men fortfarande har man ibland missat att plocka in målvaktsbilar – eftersom det har kunnat ta lång tid för parkeringsvakterna att få grepp om hur skuldbelagd bilen är.
– Under tiden som det tog att få hela skuldbilden så kunde fordonen flytta på sig, vilket var väldigt frustrerande, säger Lars Neimert.
Nu har dock Transportstyrelsen tagit fram ett nytt system som ger kommunerna direkt tillgång till de skulder som finns på ett registreringsnummer.
Bärgning på en kvart
Parkeringsvakter i Södertälje som upptäcker en misstänkt bil kontaktar nu en kollega som sitter vid sin dator och får besked – utan mellanhänder.
– Det här kommer avsevärt att korta handläggningstiderna när det gäller att kunna flytta ett fordon som har skulder, säger Lars Neimert, chef för Södertälje kommuns parkeringsenhet.
Hur snabbt kan ni få en bil bärgad nu?
– Det kan ta en kvart, säger Lars Neimert. Det kan gå väldigt fort.