Ett tåg kommer lastat med... jobb! Åtminstone om Södertälje kommun får rätt.
Kommunen har föreslagit en ny järnvägsdragning, Södertörnsbanan, mellan Södertälje och Stockholm och försöker nu få en siffra på samhällsnyttan den skulle kunna ha.
Vill halvera restiden
Hur ska fler Södertäljebor få jobb med hjälp av ny järnväg?
– Man kommer kunna ta sig från Södertälje centrum och till Stockholm på halva tiden jämfört med idag, säger Mats Johannesson på Södertälje kommuns samhällsbyggnadskontor.
Finns det något som tyder på att arbetslösheten i Södertälje idag delvis beror på pendlingstiden till Stockholm?
– Tar det mer är en timme enkel väg så är det svårt att ta jobben. Bor man i någon av stadsdelarna i Södertälje och ska ta sig med kollektivtrafik till Stockholm, där ju de flesta jobben finns, så tar det för lång tid idag, det visar erfarenheten.
Unikt försök
Men det går ju redan idag att ta snabbtåg från Södertälje syd?
– Ja men Södertälje Syd ligger inte centralt, säger Mats Johannesson.
I arbetet med Södertörnsbanan försöker kommunen nu tillsammans med Uppsala universitet att för första gången mäta den sociala nyttan – och få en prislapp på hur mycket den föreslagna järnvägen kan spara samhället.
– Vi försöker hitta modeller för att räkna ut hur mycket det är värt i pengar, säger Mats Johannesson.
Utmanar Trafikverkets förslag
Idén om en Södertörnsbana har dykt upp i diskussionerna kring Ostlänken.
Ostlänken kommer att ta slut i Järna och där ska en ny järnväg, enligt planen, ta vid. Och på Södertälje kommun tycker man att Södertörnsbanan skulle gagna fler än den järnvägsdragning som Trafikverket har föreslagit.
– Ja, det är ett överlägset alternativ jämfört med att dra en järnväg mellan Järna och Stockholm utan stopp, säger Mats Johannesson på Södertälje kommuns samhällsbyggnadskontor.
Ett tidigt skede
Kommunen hoppas att en modell för att räkna ut den sociala nyttan kan vara klar till våren.
Arbetet med Södertörnsbanan skulle tidigast kunna dra igång om 10 år.