• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

en kvinna i en bil, en bil vid en vätgasmack uppifrån, en man i mössa och svart jacka

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör SVT:s reporter om varför vätgasbilen fortfarande – och kanske även i framtiden – har svårt att slå lika brett som elbilen har gjort. Foto: Johanna Talamo/Maja Flygt/SVT Arkiv

Nykvarn får vätgasmack: ”Någon måste ju börja”

Publicerad

Elbilens framväxt de senaste åren har gjort att ett annat fossilfritt drivmedel fått stå tillbaka – vätgasen. Men nu växer intresset igen, och ett 60-tal mackar är under uppbyggnad i Sverige, bland annat i Nykvarn.

– Jag tror det här är framtiden, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Önbäck (S).

Vätgasmacken kommer att nyttjas av den tunga fordonstrafiken och fylla ungefär 35 lastbilars tankar per dygn. Men i framtiden kan vätgasen komma att användas till mer än bara drivmedel.

– Vi har planer på att bygga ett äldreboende och det har vi tänkt ska bli självförsörjande på vätgas om det går ihop ekonomiskt, säger Anders Önbäck.

Fanns planer på att bygga infrastruktur

I början av 90-talet var det mycket prat om vätgas som ett av framtidens fossilfria drivmedel, och det fanns planer på att bygga ut infrastruktur.

Parallellt utvecklades batteritekniken i rask fart – elbilen började göra intåg på marknaden och vätgasen kom i skymundan. Men nu kan det förändras.

– Det blir fler och fler fordonstillverkare som satsar på vätgasdrivna fordon, säger Jazaer Dawody, senior handläggare på Energimyndigheten.

Men för att vätgasen ska ha en chans krävs fler mackar.

– Om det finns tankstationer och priset på fordonen går ned så finns det inget som hindrar att även privatpersoner köper vätgasfordon. Men i dagsläget är det energieffektivare med batteridrift.

Det beror på att Sverige under en lång tid haft tillgång till fossilfri el jämfört med många andra delar av världen.

Efterfrågan på lagring har ökat

Men på senare tid har vätgas blivit intressantare även i Sverige. Sjunkande kostnader för vind- och solenergi har ökat efterfrågan på lagring.

– När det finns ett överskott av vind- och solenergi som inte kan tas tillvara kan den elen användas för att producera vätgas som lagras för att användas när elpriserna är höga eller när det finns ett underskott, säger Jazaer Dawody.

Hör mer i videon ovan om vätgasbilens för-och nackdelar.

VÄTGASMACKEN I NYKVARN

Vätgasmacken byggs vid infarten till Nykvarn, parallellt med E20 och ska stå klart redan till sommaren 2024. Det är grön vätgas producerad genom sol, vind och vattenkraft som kommer finns i tankarna och kapaciteten är 1 500 kg, motsvarande ungefär 35 lastbilar per dygn. Projektet finansieras helt av Energimyndigheten men byggs av företaget Nilsson Energy.

Källa: Nilsson Energy

FAKTA: VÄTGAS

Vätgas kan användas för att transportera, lagra eller ge energi och kan framställas både från fossila bränslen och förnybara energikällor.

Vätgas har länge använts inom industrin och oftast framställs det från fossila bränslen men det finns även sätt att framställa vätgas från förnybara energikällor.

För att framställa vätgas från förnybara energikällor använder man ofta en metod som kallas elektrolys. Det innebär att man delar, vattenmolekyler till syre och väte med hjälp av el. Vätgasen kan då lagras och transporteras och även omvandlas till elektricitet som kan användas i fordon.

Källa: Energimyndigheten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.