En person sitter avslappnat i en rullstol, klädd i en svart jacka över en lila klänning. I bakgrunden syns en mysig inredning med mörka gardiner och en gul soffa. Bredvid personen finns ett bord med några tända ljus och dekorationer, vilket skapar en varm atmosfär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Isa Vidholm berätta om när Försäkringskassans handläggare gick in i lägenheten. Hör också Justitieombudsmannen Thomas Norling som riktar skarp kritik mot uppträdandet. Foto: Elias Voltaire/SVT

Cp-skadade Isa anmälde Försäkringskassans besök: ”De trängde sig in”

Publicerad

Isa Vidholm som har assistans dygnet runt fick ett oväntat besök av Försäkringskassan. Hon kände sig kränkt och anmälde. Efter skarp kritik från JO ska Försäkringskassan nu förtydliga sina riktlinjer.

– Jag känner mig ledsen och misstänksam mot alla, säger Isa Vidholm.

En aprilmorgon 2023 sitter Isa Vidholm nyvaken i sin säng i Södertälje. Hon får hjälp av sin assistent att dricka en kopp morgonkaffe, eftersom hon inte kan hålla i den själv. Assistans har hon dygnet runt, eftersom hon föddes med en cp-skada som påverkar hennes möjligheter att röra sig.

Plötsligt knackar det på dörren. En assistent öppnar och innan Isa Vidholm blir tillfrågad står de två handläggarna vid foten av hennes säng och förhör henne.

– När jag frågade: ”Har ni rätt att göra på det här viset?” svarade de: ”Ja det har vi”.

Skärper efterkontrollen

Under 2023 krävde Försäkringskassan tillbaka 290 miljoner kronor i felaktiga utbetalningar, varav 77 miljoner kronor var från privatpersoner. I Södertälje har flera fall av assistansfusk uppmärksammats i media det senaste decenniet.

Enligt Charlotte Hoff, enhetschef på Försäkringskassan, gjordes hembesöket hos Isa Vidholm i syfte att säkerställa om beviljad assistans utförs.

Första fallet i sitt slag

Men Isa Vidholm var inte nöjd med det som hon kände var ett obehagligt intrång i hennes privatliv. Hon anmälde till Justitieombudsmannen, JO, som sedan riktade allvarlig kritik mot Försäkringskassans tillvägagångssätt.

– Det här är första gången någon klagar på Försäkringskassan för att man har gjort på det här sättet. Jag ser väldigt allvarligt på att man uppträder på ett sätt som gör den enskilda osäker på vilka rättigheter man har, säger Thomas Norling, JO.

Försäkringskassan menar att de får göra oanmälda hembesök, och att felet ligger i att samtycket inhämtades från assistenten istället för av Isa.

– Vi tar naturligtvis det här på största allvar. Vi kommer se över våra rutiner och dokumentera när vi är på oanmält hembesök att detta sker med samtycke, säger Charlotte Hoff.

Följ med hem till Isa Vidfors i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.