En aprilmorgon 2023 sitter Isa Vidholm nyvaken i sin säng i Södertälje. Hon får hjälp av sin assistent att dricka en kopp morgonkaffe, eftersom hon inte kan hålla i den själv. Assistans har hon dygnet runt, eftersom hon föddes med en cp-skada som påverkar hennes möjligheter att röra sig.
Plötsligt knackar det på dörren. En assistent öppnar och innan Isa Vidholm blir tillfrågad står de två handläggarna vid foten av hennes säng och förhör henne.
– När jag frågade: ”Har ni rätt att göra på det här viset?” svarade de: ”Ja det har vi”.
Skärper efterkontrollen
Under 2023 krävde Försäkringskassan tillbaka 290 miljoner kronor i felaktiga utbetalningar, varav 77 miljoner kronor var från privatpersoner. I Södertälje har flera fall av assistansfusk uppmärksammats i media det senaste decenniet.
Enligt Charlotte Hoff, enhetschef på Försäkringskassan, gjordes hembesöket hos Isa Vidholm i syfte att säkerställa om beviljad assistans utförs.
Första fallet i sitt slag
Men Isa Vidholm var inte nöjd med det som hon kände var ett obehagligt intrång i hennes privatliv. Hon anmälde till Justitieombudsmannen, JO, som sedan riktade allvarlig kritik mot Försäkringskassans tillvägagångssätt.
– Det här är första gången någon klagar på Försäkringskassan för att man har gjort på det här sättet. Jag ser väldigt allvarligt på att man uppträder på ett sätt som gör den enskilda osäker på vilka rättigheter man har, säger Thomas Norling, JO.
Försäkringskassan menar att de får göra oanmälda hembesök, och att felet ligger i att samtycket inhämtades från assistenten istället för av Isa.
– Vi tar naturligtvis det här på största allvar. Vi kommer se över våra rutiner och dokumentera när vi är på oanmält hembesök att detta sker med samtycke, säger Charlotte Hoff.
Följ med hem till Isa Vidfors i videon ovan.