– När bron är ombyggd och vi har gjort de kapacitetsökningarna som behövs så kommer det bli mycket bättre, säger Trafikverkets projektledare Lars Sandberg.
Trafikverket har bestämt hur trafiken ska ledas om under byggnationstiden. Lösningen påminner om omledningen under sommaren 2016 efter att en lastbil skadade motorvägsbron, med skillnaden att en ny bro ska konstrueras mellan Viksängsleden och E4/E20 för att snabbt kunna leda tillbaka trafiken till motorvägen.
– Den här trafiken låser inte upp lokaltrafiken i Saltskog och vi får igenom fler fordon, säger Sandberg.
Planeras pågå under somrarna 2026 och 2027
Omledningen beräknas ske under två sommarperioder 2026 och 2027 och hastigheten kommer att sänkas till 50 km/h på sträckan.
Hur stor är risken att trafikanten kommer ta vägen genom centrum istället, om det till exempel uppstår långa köer?
– Det blir en påverkan på centrala Södertälje, men en betydligt mindre påverkan än om vi hade valt samma omledningsväg som 2016, säger Lars Sandberg.