Så kommer trafiken ledas om när motorvägsbron breddas

Uppdaterad
Publicerad

Ungefär 70 000 bilar passerar dagligen motorvägsbron i Södertälje. Trafikverket beräknar att den siffran kommer öka till över 100 000 till år 2045. På grund av den ökande belastningen ska sträckan breddas, nu har Trafikverket beslutat om hur trafiken ska ledas om under arbetet.

– När bron är ombyggd och vi har gjort de kapacitetsökningarna som behövs så kommer det bli mycket bättre, säger Trafikverkets projektledare Lars Sandberg.

Trafikverket har bestämt hur trafiken ska ledas om under byggnationstiden. Lösningen påminner om omledningen under sommaren 2016 efter att en lastbil skadade motorvägsbron, med skillnaden att en ny bro ska konstrueras mellan Viksängsleden och E4/E20 för att snabbt kunna leda tillbaka trafiken till motorvägen.

Motorvägsbron i Södertälje

– Den här trafiken låser inte upp lokaltrafiken i Saltskog och vi får igenom fler fordon, säger Sandberg.

Planeras pågå under somrarna 2026 och 2027

Omledningen beräknas ske under två sommarperioder 2026 och 2027 och hastigheten kommer att sänkas till 50 km/h på sträckan.

Hur stor är risken att trafikanten kommer ta vägen genom centrum istället, om det till exempel uppstår långa köer?

– Det blir en påverkan på centrala Södertälje, men en betydligt mindre påverkan än om vi hade valt samma omledningsväg som 2016, säger Lars Sandberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Motorvägsbron i Södertälje

Mer i ämnet