– Vi skickar i dag en inbjudan till en lång rad berörda aktörer, branschorganisationer, fordonstillverkare, kommuner, myndigheter och fackförbund för att samla en bred grupp människor som kan tänka till kring vad man kan göra för att undvika den här typen av händelser i framtiden, säger Anna Johansson till TT.
Scania är en av de företag som är inbjudna till mötet.
– Innan har man mest jobbat med rånrisk och inbrott i bilarna. Om det handlar om kidnappningar och liknande så får man diskutera andra saker än innan, säger Hans-Åke Danielsson som är pressinformatör på företaget till SVT.
Elektroniska startspärrar
Ett exempel på teknik som kan utvecklas är elektroniska startspärrar.
– Ja, men man måste också se till att tekniken är tillförlitlig. Och dessutom måste det till lagändringar.
Annars ser man på Scania positivt på att det här mötet arrangeras.
– Man löser det inte på ett enda möte, och det är ingen lätt uppift. Men det är lovvärt.
Ingen garanti
Dock så är en stöldsäker lastbil inte en garanti för att något liknande inte kan hända igen, menar Danielsson. Under terrorattacken i Nice användes en hyrd lastbil.
– Men man kan helt klart göra mer för att förhindra tillgrepp. Och under attacken i Berlin hade lastbilen ett slags nödbromssystem, och man tror att det hade kunnat sluta ännu värre utan det.