I höst är det sex år sedan Thomas Thernström spräckte sin bukspottkörtel efter att ha klämts fast i sin lyftkorg, fem meter över fabriksgolvet. Man lyckades få loss honom men han dog senare i ambulansen.
Orsaken till olyckan var ett transportband i taket som gick på för fullt, och framförallt oregelbundet. Transportbandet gick varken att backa eller stoppa på ett snabbt sätt.
Hade kunnat räddats
Om man hade valt att ha transportbandet avstängt när Thomas Thernström var uppe och arbetade i taket så hade olyckan aldrig skett. Om man hade kunnat backa det så hade hans liv kunnat räddas.
– Det här var en olycka som aldrig hade behövt hända, säger sambon Åsa Karmteg.
På Scania ordnade man med en utredning direkt efter den tragiska olyckan.
– Vi tillsatte en oberoende utredning eftersom vi naturligtvis var chockade över det här, säger Stefan Palmgren som är senior vice president på Scania.
Enligt Palmgren har man också jobbat tydligare med säkerhetsbestämmelserna sedan dess.
– Varje arbetssituation är ju unik. Men vi ska naturligtvis inte hamna i en situation där man kan ha rörliga maskindelar i samband med att vi har personer där.
Signal från samhället
För Åsa Karmteg innebar den fällande domen en slags signal från samhället om det som hon själv har varit övertygad om sedan hon såg olycksplatsen: Thomas Thernström dog inte på grund av att han slarvade i arbetet.
För det menar hon att Scania har beskyllt hennes avlidne sambo för.
– Ja, de har skyllt på Thomas. Både i rättssalarna och inför anställda på Scania. Att det är hans eget fel.
Vad kände du när domen föll?
– Thomas får upprättelse. Men det är också en markering från samhället att man måste vara försiktig. Man måste följa de arbetsmiljölagar som vi har i Sverige.