De var fyra män som utförde guldrånet i Södertälje i januari 2013. En av dem, 26-åringen, höll vakt och var beväpnad med något man trodde var ett automatvapen. Det visade sig senare vara en replika.
Mannen sköts i huvudet av polisen, och avled efter flera dagars intensivvård på sjukhus.
Nu hyllas han tillsammans med två andra på en väggmålning i centrala Fittja. Något som krönikören Peter Kardhammar uppmärksammar i Aftonbladet under onsdagen.
”Vila i frid”
Rest in peace, ”vila i frid” står det med stora graffitimålade bokstäver på parkeringsgaraget i Fittja. Det är kommunala Botkyrkabyggen som tillsammans med Mångkulturellt centrum satt upp målningen.
”Målningen är en del av det förflutna i Fittja. Målningen är ett porträtt av män som dog en för tidig död”, står det på en skylt som hänger bredvid målningen.
– Det är en jättelång historia. Bilden sattes upp utan tillstånd först för nästan tre år sedan, då som en minnesbild. Då samlades bland annat vi och kommunen för att föra dialog kring hur man skulle göra. Man kom då framtill att tavlan skulle tas bort, säger Leif Magnusson, verksamhetschef på Mångkulturellt centrum.
”Personer med kopplingar till Fittja”
På målningen avbildas tre unga män. Förutom 26-åringen kan man se ett porträtt av en man som mördades i en trappuppgång i Fittja, och den tredje är en man som dog i en motorcykelolycka. Alla tre dog mellan åren 2009 och 2013.
– Det finns en sorg i området och tavlan målades för att kanalisera den, säger Leif Magnusson.
”Väldigt kontroversiellt”
På Botkyrkabyggen säger man att frågan är ”väldigt kontroversiell” och man hänvisar alla frågor till hemsidan och till Mångkulturellt centrum.
– Varken kommunen eller Botkyrkabyggen bryr sig om målningen. Ungdomarna känner att de har blivit lovade att målningen ska upp, så nu får vi ta hand om den när den tas ner, säger Leif Magnusson.
Det finns ju brottsoffer, till exempel guldsmeden i Södertälje. Är det rätt att ha tavlan uppe?
– Det här blir lite som att välja mellan fel och fel, det finns inget superrätt här. Det finns starka skäl att både göra och inte göra. Det här är en bild, frågan är hur tolkar man och förstår bilder.
Kan det inte tolkas som ett hyllningsporträtt?
– När man ska framställa personer så gör man dem så bra som det bara går. Det visuella är väldigt starkt. Dessutom vet inte alla vad de här killarna hade gjort. De var också en del av ett samhälle, de har varit kompisar eller syskon. Varken vi eller Botkyrkabyggen har något som helst intresse av att lyfta fram kriminalitet i området.
Konstverket kommer tas ner sista april, och ersätts då av en målning gjord av mammor i Fittja.