Enligt rapporten är 36 procent av de tillfrågade invånarna i Södertälje missnöjda med hur sophanteringen och renhållningen fungerar.
– Det är bara att konstatera, ta till sig och fortsätta med det arbetet vi gör, säger Tage Gripenstam.
Ett långvarigt problem
Sophanteringen i Södertälje har varit ett problem under en längre tid vid återvinningscentralerna, men även på allmänna platser runt om i staden. Enligt Tage Gripenstam arbetar kommunen mycket med att hålla det rent i centrum, parker och badplatser.
– Det är olika delar. Tittar man på stadskärnan så städas den varje dag, men skräpas också ned varje dag. Men det har blivit bättre, framförallt med fimpar, säger han.
Gripenstam tar även upp arbetet olika informationskampanjer och mobila återvinningsstationer som startade i maj i år.
Kombination av åtgärder och ändrat beteende
Samtidigt menar Gripenstam att lösningen till problemet är en kombination av kommunens åtgärder och invånarnas beteende.
– Vi gör det vi kan. Nu städas det frekvent, framförallt i centrum. Det går inte att ha folk som går och städar hela dagarna, det handlar mer om att få folk att göra rätt och lägga sitt eget skräp där det ska vara.