Att städa upp efter privatpersoner och företag kostar kommunen och fastighetsbolagen över 20 miljoner per år.
Och problemen har vuxit under de senaste fem åren, enligt Tomas Thernström, som sedan ett och halvt år tillbaka är Södertälje kommuns första avfallssamordnare.
– Jag skulle säga att Södertälje är en av de kommuner som har stora problem. Det är framförallt i miljonprogramsområdena med många flerfamiljshus, säger han.
Både allmänhet och näringsidkare bidrar
När SVT en måndagsmorgon följer med Tomas Thernström ut på en runda mellan Södertäljes bostadsområden finns sopberg på många håll.
– Många boende är väldigt upprörda. Man ska tänka på att i de här områdena så sköter sig det stora flertalet, men sedan är det ett fåtal som inte gör det och så får vi de här stora problemen, säger han.
Förutom att det finns privatpersoner som missköter sin sophantering upptäcker avfallssamordnaren flera fall av företagsdumpning.
– Det handlar framförallt om restaurang- och byggbranschen. Vi har ungefär 20.000 dumpningar i Södertälje varje år och antalet ökar, säger Tomas Thernström.
Delat ansvar
Avfallssamordnaren beskriver att det är svårt att få ordning på skräpet eftersom det är flera aktörer som bär ansvaret. Bland andra kommunen, fastighetsbolagen, polisen och allmänheten.
Nu vill kommunstyrelsen se krafttag för att komma åt problemen och har därför gett stadsdirektören i uppdrag att ta fram förslag på hur man på bästa sätt tar tag i nedskräpningen och framförallt dumpningen, uppger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S).
”Problemen ökar”
Varför har man inte gjort något ordentligt åt det här tidigare?
– Vi har gjort väldigt mycket. Vi åker ut och rensar och informerar på olika sätt, men det hjälper inte. Det är uppenbart att problemen ökar trots att våra ansträngningar ökat.
Stadsdirektören Rickard Sundbom ska leverera sitt förslag senast efter sommaren.
– Det är möjligt att vi måste göra något mycket stort och genomgripande i några av Södertäljes bostadsområden, säger Boel Godner.