Svart övningskörning blir svartare

Uppdaterad
Publicerad

Trots en regeländring 2012 som skulle göra det svårare att driva svarta trafikskolor blir de allt fler. Men regeländringen har fått oönskade effekter.

Svart övningskörning är ett utbrett problem för länets trafikskolor.

Verksamheten är ofta dubbelsvart. Dels är den svart för att ingen betalar skatt, dels är den svart för att läraren saknar särskild utbildning och tillstånd för att driva trafikskola.

Ingen sticker ut

– Vi har märkt att inga personer längre sticker ut i våra register. Tidigare hade en del handledare hundratals elever, men de finns inte längre idag, säger Karin Michaelsson, sakkunnig på Transportstyrelsen.

Att ingen längre sticker ut beror på den nya gräns på 15 elever per handledare som skulle stoppa verksamheten 2012. Men tre år senare vittnar Trafikskolornas riksförbund om att allt fler övningskör svart. Nu helt utan tillstånd.

Därmed blir verksamheten svårare att kontrollera.

– Möjligen kan man säga att vi fått ett system som är svårare att övervaka. Men vi vill inte heller ha ett system där vi accepterar att människor är handledare för 200 personer, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Straffet för den som åker fast utan tillstånd är lågt, några tusen kronor i böter. Risken för att bli stoppad av polisen under övningskörningen är också begränsad.

”Moralisk fråga”

Vid uppkörningen kommer Trafikverkets inspektörer i kontakt med privata bilar med dubbelkommando. Många av de återkommer med nya elever, men till SVT Nyheter Södertälje säger Trafikverket att det inte är deras uppgift att vara polis.

– Det är väl en moralisk fråga att man har en moralisk skyldighet att anmäla om man misstänker att någon begått ett brott. Däremot är jag inte säker på att det ska ingå i några tvingande  uppgifter för någon myndighet, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Det är ingen som tittar på frågan. Transportstyrelsen är den myndighet som har tillsynsansvar. Men när det inte finns några tillstånd att bedriva tillsyn på så upphör deras ansvar och istället ska det polisanmälas. Men polisen har ganska mycket annat att ta hand om i dagens samhälle, säger Berit Johansson som är ordförande i Trafikskolornas riksförbund.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.