Tidsplanen är redan försenad med flera år och den budgeterade kostnaden på 1,3 miljarder kronor har fördubblats. Nu tar Trafikverket över slussbygget i Södertälje.
Sjöfartsverket kommer dock finnas kvar som anläggningsägare, men Trafikverket går in som byggherre.
”Stor erfarenhet av stora infrastrukturprojekt”
– Vi har en stor organisation som är mer anpassad till stora och komplexa infrastrukturprojekt, Sjöfartsverkets arbete är mer anpassat till mindre sjöfartsprojekt, säger Einar Schuch till SVT.
Varför hade ni då inte hand om det från början?
– Vi har inte tidigare haft instruktioner från regeringen att driva stora sjöfartsprojekt, utan bara projekt inom väg och järnväg. Sedan förra året har vi också möjligheten att driva stora sjöfartsprojekt.
Handlar det om att ni har bättre kompetens?
– Ja, så är det. Vi har en otroligt stor organisation för att jobba med infrastrukturprojekt.
Trafikverket kommer nu att påbörja en genomlysning av projektet i Södertälje för att ta fram en plan för arbetet framåt. Det innebär också att det är Trafikverket som nu kommer upphandla en ny entreprenör för det resterande arbetet.
Ny tidsplan ska tas fram
Bygget har stått still sedan avtalet med Zublin bröts i november 2019. I april sade Sjöfartsverket att man hoppades ha upphandlingen klar innan årsskiftet och en ny entreprenör på plats i mars-april 2021. Den upphandlingen har ännu inte påbörjats.
Nu väntar i stället en ny analys av projektet som ska ge en bild av en ny tidsplan och kostnader för projektet.
Boel Godner (S): ”Jätteorolig för ytterligare förseningar”
Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) har tidigare kritiserat Sjöfartsverket och att bygget har dragit ut på tiden. Nu har hon varit i samtal med Trafikverket inför omtaget.
– Det är främst viktigt att få i ordning strandpromenaden och platserna runt omkring. Det är kanske en av de vackraste platserna i staden och bygget drabbar Södertäljeborna och andra som besöker kommunen, säger hon.